Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    גניבת ירושה [מדריך משפטי 2024]

    אדם שנפטר מוריש את הרכוש שנותר לו לאחר מותו, לכל מי שהוא ציווה להוריש לו בצוואתו או ליורשיו על פי דין במקרים בהם הוא לא ערך צוואה. גניבת ירושה מתרחשת עוד בחיי המוריש.

    המוריש מעביר ל"גנב הירושה" זכויות מסוימות ברכוש שלו בעודו בחיים, או ש"גנב הירושה" משתמש בכספיו של המוריש בטרם למותו, ומרוקן את העיזבון העתידי מנכסיו.

    מה היורשים יכולים לעשות במקרים אלה? איך להתמודד עם גניבת ירושה? והאם יש דרך למנוע את הברחת הנכסים מתוך העיזבון בטרם למות המוריש? ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ לכם על מנת להתמודד עם ריקון העיזבון מנכסיו, בטרם למות המוריש.

    תוכן עניינים

    סכסוכי ירושה כואבים

    סכסוכי ירושה עשויים להיות כואבים ולפגוע במרקם היחסים המשפחתי העדין. הם מתפרצים לאחר מות המוריש ומעלים על פני השטח את כל הסכסוכים העתיקים בין בני המשפחה, אך אין זה אומר שהם נולדים רק לאחר הפטירה של המוריש. סכסוכי ירושה רוחשים ומבעבעים מתחת לפני השטח עוד הרבה בטרם למות המוריש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מתבצעת גניבת ירושה?

      במקרים קיצוניים, אחד מהיורשים העתידיים מתחיל לבצע פעולות על מנת להעביר אליו רכוש ששייך למוריש, מבלי ידיעת המוריש או תוך השפעה בלתי הוגנת וניצול מעמדו כמטפל או אפוטרופוס של המוריש. במטרה שבבוא היום, לא ניתן יהא לחלק את העיזבון באופן שווה כפי הקבוע בחוק הירושה או כפי שנקבע בצוואה שערך המוריש.

      אך ישנם גם מקרים של ניצול הזדמנות שנקרתה לאחד היורשים, כך למשל כאשר אחד ההורים מעביר דירה על שם בנו לצורך קבלת הטבות, המנעות מתשלום מס, או בשל הליך פשיטת רגל, ונפטר במפתיע. אותו האח טוען בחוסר תום לב כי הדירה רשומה על שמו כדין ועל כן היא אינה חלק מהעזבון, על אף שידוע לכולם שמדובר ברכוש שרכש המוריש ולא הייתה לו כוונה להעביר את הרכוש לבעלותו של בנו.

      במקרים מסויימים של השפעה בלתי הוגנת של אחד האחים על המוריש, ניתן לתקן את העוול שנגרם באמצעות ביטול צוואה על ידי בית משפט והגשת התנגדות לצו קיום צוואה. אך במקרים בהם האחים אינם מתנגדים לאופן חלוקת הנכסים בצוואה, אלא מבקשים לטעון כי היקף העיזבון הוקטן באופן מלאכותי, יש להגיש תביעת גניבת ירושה.

      תביעת גניבת ירושה

      גניבת ירושה היא למעשה ריקון העיזבון בטרם למות המוריש. כך למשל במקרה בו אח אחד מטפל בהוריו הקשישים, והוא מרוקן את חשבונם של ההורים כך שבעת מותם לא נותר עוד ירושה לחלק בין כל האחים, או במקרים בהם המוריש מעביר במתנה נכס לאדם אחר בעודו בחיים, על אף שהוא בעל הזכות שביושר (למשל במקרים של תכנון מס).

      תביעת גניבת ירושה אינה הליך התנגדות לירושה, שכן הסכסוך הוא לא על הזכאות של היורשים בירושה או על היקף זכאותם, אלא על היקף העיזבון עצמו. תביעת גניבת ירושה היא סעד הצהרתי לפיו התובע מבקש מבית המשפט להצהיר שהרכוש שייך למוריש. לצורך כך על התובע להוכיח את היקף העיזבון האמיתי, ולהוכיח כי רכוש מסויים היה שייך למוריש בטרם למותו.

      רק לאחר שיתקבל פסק דין המצהיר שהרכוש היה שייך למוריש, הרכוש יושב לעיזבון וניתן יהא לחלק את הרכוש בין היורשים בהתאם לצוואה או לחוק הירושה.גניבת ירושה ניתן למנוע מבעוד מועד

      שיתוף פעולה בין האחים הוא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם גניבת ירושה וכך ניתן יהא למנוע חשד לגניבת ירושה מבעוד מועד.

      כאשר אחד האחים נושא בנטל הטיפול בהורים, עליו לנקוט מספר פעולות על מנת להמנע מטענות עתידיות כנגדו לפיהן התרחשה גניבת ירושה. במקביל על האחים שלא נושאים בנטל הטיפול בהורים, לעקוב ולוודא שפעולותיו של האח המטפל, הינן לטובת ההורה המטפל ולא במטרה להקטין את העיזבון.

      על האח המטפל בהורים לתעד את הפעולות הכספיות שהוא מבצע, גם כאשר מדובר בהוצאות שגרתיות, מומלץ לשמור מסמכים שיעידו על כך. ניתן לתעד את הפעולות במסמכים רשמיים שהתקבלו, בכתב ידכם, בכתב ידו של ההורה שהורה על ביצוע הפעולה, בהקלטה, בווידאו ובכל דרך נוספת שניתן יהייה להוכיח באמצעותה את רצון ההורה או הצורך של ההורה בביצוע את הפעולות.

      ככל שמדובר בפעולות כספיות גדולות, מומלץ לתעד גם בווידאו, כך ניתן יהא להוכיח בקלות רבה יותר את צלילות דעתו של המוריש, וכי מדובר בבקשה מטעמו. עוד מומלץ כי פעולות הטיפול בהורים יבוצעו תוך שקיפות מלאה, כך שהאחים יהיו חשופים לפעולות הכלכליות שמתבצעות. על האח המטפל לשתף את שאר האחים בכל הוצאה כספית לא שגרתית גדולה, כמו שכירת מטפל סיעודי, שיכון בבית אבות, ורכישות גדולות אחרות.

      כמו כן מומלץ לשתף את האחים גם בפעילויות כלכליות שגרתיות, למשל אפשר לשלוח פעם בחודש דו"ח הוצאות או תדפיס עובר ושב ותדפיס אשראי לכל האחים. כך בבוא היום, האחים לא יופתעו מכך שלא נותרה ירושה ולא יוכלו לטמון את ראשיהם בחול ולטעון שלא ידעו ולא הסכימו לפעולות הכלכליות שבוצעו.

      חשוב שהאחים לא ינוחו על זרי הדפנה, וגם כאשר אינם נושאים באופן שווה בנטל הטיפול, עליהם לכל הפחות לפקוח עין על אופן הטיפול, שכן במקרים בהם יעלה חשד שהאח המטפל הבריח נכסים, הם אלה שישאו בנטל להוכיח כי הנכסים אכן הוברחו מהעיזבון ולמעשה היו שייכים למוריש.

      גניבת ירושה על ידי מטפל סיעודי

      ישנם מקרים שהאחים ממנים אדם זר, לטפל בהורה הקשיש, וההורה הקשיש מעביר נכס במתנה על שמו של המטפל הסיעודי, או שהמטפל הסיעודי עושה בכספיו של ההורה כרצונו.

      למשל במקרים בהם המטפל הסיעודי מחתים את ההורה על מסמכים שההורה בשל מצבו הקוגניטיבי לא מבין בהם. או במקרים שההורה לא הותיר אחריו צוואה, והמטפל הסיעודי מגיש תביעה לסעד הצהרתי לפיו ההורה והמטפל הסיעודי היו בני זוג ידועים בציבור, כך שמכוח החוק המטפל יהא זכאי למחצית מרכושו של המוריש.

      לכן חשוב להיות עם היד על הדופק, לערוך חוזה עם המטפל הסיעודי שיסדיר את עיסוקו, לשים לב לפעולות חשודות של מטפל סיעודי ולעקוב אחר ההוצאות הכלכליות של ההורה. כמו כן יש לשקול עריכת ייפוי כוח מתמשך שיעניק לאחים את האפשרות לדאוג לעניינים הרכושיים של ההורה בעת כניסת ייפוי הכוח לתוקף.

      במקרים בהם ההורה כבר אינו יכול לנהל את ענייניו הרכושיים, ניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה בקשה למינוי אפוטרופוס לרכוש. אם ימונה אפוטרופוס להורה, ההורה יזדקק לאישור האפוטרופוס לצורך ביצוע פעולות ברכוש שלו, ולאישור בית משפט בביצוע פעולות כלכליות בסכומים גבוהים ובביצוע פעולות בנכסי מקרקעין, בהתאם לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות.

      מה ה"עונש" שיוטל בגין גניבת ירושה

      במקרה שבית המשפט יתרשם כי נכס הוברח מן העיזבון, בית המשפט עשוי להורות על השבת הנכס שהוברח לבעלות המוריש, כך שהנכס יכלל בעיזבון המוריש, וכל היורשים יהיו זכאים לחלק בנכס בהתאם לצוואה או לחלוקה על פי דין.

      יצויין כי במקרים בהם בנוסף על גניבת הירושה, אותו אדם גם הורשע בכך שהסתיר צוואה או שהזיק לצוואה של המוריש, במטרה שהירושה שנותרה בעיזבון תחולק על פי חוק הירושה, וכך חלקו בעיזבון יהא גדול יותר משל שאר היורשים, בית המשפט עשוי לפסול את היורש מלרשת את המוריש.

      גישור בסכסוכי ירושה

      הדרך הטובה ביותר לפתור סכסוך ירושה שהתגלע בין היורשים, היא פנייה לגישור, ונסיון להגיע להסכם בין יורשים. גישור עשוי למנוע את החרפת הסכסוך המשפחתי, לעזור לכם לשמר את הקשר המשפחתי, להגיע להבנות ופתרונות מוסכמים, ולתת לכם שליטה בהחלטות שיתקבלו.

      חשוב לדעת כי בהסכם בין יורשים, ניתן לכלול רק נכסים שהם חלק מהעיזבון, ולא ניתן להכניס נכס חיצוני לעיזבון. כלומר, במקרים בהם נכס הוברח מחוץ לעיזבון לא תוכלו לחלק את הנכס ביניכם בהסכם, ועליכם יהא למצוא פתרונות יצירתיים ביניכם ליישוב המחלוקת.

      כך למשל במקרה בו דירה הועברה על שם האח הגדול בטרם למות המצווה, ודירה נוספת חולקה בעיזבון באופן שווה בין הצדדים, ניתן להגיע להסכמה בין שני אחים יורשים כי האח הקטן לא יגיש התנגדות לצוואה (וכך הדירה שעל שם האח הגדול תשאר על שמו), ומנגד האח הגדול יוותר על חלקו בדירה שחולקה בעיזבון, כך שהדירה תועבר במלואה לאח הקטן.

      לצורך האיזון במקרים בהם הדירות לא שוות ערך, ניתן יהא לערוך איזון כספי מתוך כספי העיזבון הנותרים. כך התוצאה הכוללת תהא שכל צד יקבל מחצית הרכוש.

      איך להתמודד עם גניבת ירושה

      בסיכום הדברים, גניבת ירושה היא נושא סבוך שעשוי לסכן את חלוקת הירושה ההוגנת בין היורשים. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם גניבת ירושה, היא למנוע גניבת ירושה עוד בחיי המוריש, אך במקרים בהם כבר הוברחה הירושה או חלקים ממנה, תאלצו להתמודד עם הקושי הראייתי להוכיח שהרכוש היה שייך למוריש, כשהמוריש לא יכול להעיד על כך.

      עורך דין ירושה יסייע לכם בכל חשד לגניבת ירושה, ייעץ לכם כיצד לנהוג ואילו פעולות כדאי לכם לתעד כל עוד המוריש בחיים. בנוסף עורך דין לענייני ירושה יסייע לכם לאחר מות המוריש, בהגשת תביעה מתאימה ויעזור לכם להשיב נכסים שהוברחו בחזרה לעיזבון המוריש.

      גניבת ירושה לאחר המוות

      דרך נוספת לגנוב ירושה, היא לאחר מותו של המנוח, באמצעות הגשת בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה, מבלי ליידע כדין את יתר היורשים על הגשת הבקשה. כך יורש יכול למנוע מיתר היורשים להתנגד לצוואה או לצו ירושה, או לממש את העיזבון, ולזכות מן ההפקר.

      כחלק מהליך בקשת הצו, על המבקש לצרף הצהרות של יורשים על כך שהם יודעים שהוגשה הבקשה, או לכל הפחות ראייה על משלוח בדואר רשום של הודעה ליורשים על הגשת הצו, וזאת במטרה למנוע מצב בו יורשים לא יודעים שבקשה לצו ירושה הוגשה.

      יחד עם זאת, קורים מקרים בהם ניתן צו ירושה גם בהעדר הודעה ליורשים כדין. כך למשל במקרים בהם יורש המבקש צו ירושה מצהיר כי הוא היורש היחיד או לא מצהיר על כלל היורשים, על אף שישנם יורשים נוספים, וכך היורש נמנע מדיווח ליתר היורשים.

      בית המשפט קבע שהדרישה ליידע את יתר היורשים היא דרישה מהותית ביותר. אם היורשים לא קיבלו הודעה על כך שהוגשה בקשה, ולכן נמנע מהם להגיש התנגדות לצו הירושה או לצו קיום הצוואה, יתכן ובית המשפט יאפשר להם לבטל את הצו שכבר ניתן.

      שירות התראות חדש מטעם רשם הירושה

      לאחר שנים בה יורשים נאלצו לחפש מודעות בעיתון כדי למנוע גניבת ירושה, בחודש ינואר 2024 הפיק הרשם לענייני ירושה שירות המאפשר לכל אדם לקבל התראה מקוונת על הגשת בקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה, לרשם לענייני ירושה.

      כך יוכל כל אדם שחפץ בכך, לקבל התראה יזומה, מבלי להצטרך לבדוק בעצמו מדי יום אם הוגשה בקשה לחלוקת העיזבון, או להסתמך על מי שהגיש את הבקשה, שיעדכן אותו כדין על הגשתה. המשמעות היא צמצום הסיכון של גניבת ירושה באמצעות הסתרת הגשת הבקשה לחלוקת העיזבון, מיתר היורשים.

      על מנת להרשם לשירות יש למלא את הפרטים שלכם (שם, טלפון ואימייל) ואת פרטי המנוח (שם ותעודת זהות). שימו לב שהרישום לשירות תקף למשך שנתיים בלבד, ושיש לחדש אותו בחלוף הזמן.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף