Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    לא זכר את תאריך יום ההולדת של בת הזוג, וזכה בירושתה

    איש שביקש שיכריזו עליו כידוע בציבור של אישה שנפטרה, לא זכר פרטים בסיסיים על האישה, כמו תאריך יום ההולדת שלה, הטלפון שלה וכדומה. אף על פי כן בית המשפט לענייני משפחה קבע שהצדדים היו בני זוג והוא זכאי לרשת אותה.

    בתה של המנוחה לא קיבלה את החלטת בית המשפט, וערערה לבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו דחה את הערעור וקבע שאין מתכונת אחת של חיי משפחה במשק בית משותף, אלא כל מקרה נבחן לגופו. במקרה זה האיש (שנפטר במסגרת הליכי הערעור), הציג עובדות שהעידו שהוא בן זוגה של המנוחה ולכן הוא זכאי לרשת אותה.

    תוכן עניינים

    האיש גר עם המנוחה במשך 15 שנים

    המנוחה נפטרה בשנת 2019 כשהיא לא נשואה, והותירה אחריה בת יחידה. לאחר מותה, בתה ביקשה לקבל צו ירושה לפיו היא היורשת הבלעדית של כל רכוש האם.

    האיש התנגד למתן צו ירושה, וטען שהוא זכאי למחצית הירושה של המנוחה שכן הם היו בני זוג ידועים בציבור במועד מותה. לטענת האיש הם חיו יחד משנת 2004 בדירתה של המנוחה, וניהלו חיי משפחה במשק בית משותף, כשהם לא נשואים לאף אדם אחר. האיש אף טען שלאחר מותה של המנוחה הוא הקים מצבה עליה נרשם "אשתי", כשאף אחד מבני משפחתה לא התנגד לכך.

    בתה של המנוחה טענה שהאיש והמנוחה לא היו בני זוג. הם לא התגוררו יחד, המנוחה הפרידה את הרכוש שלה מרכושו של האיש והאיש לא זכר פרטים בסיסיים עליה, כמו יום ההולדת שלה, מספר הטלפון שלה וכדומה.

    בית המשפט לענייני משפחה, דחה את טענות הבת וקבע שהאיש גר עם המנוחה יחד בדירתה במשך 15 שנים, הם ניהלו חיי משפחה, משק בית משותף ואף עסק משותף. לפיכך נקבע שהתנהלה בין האיש והמנוחה מערכת יחסים זוגית, ולכן האיש זכאי לחלקו בירושת המנוחה. על פסק דין זה הגישה הבת ערעור.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אין מתכונת אחת של מערכת יחסים זוגית

      בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו קבע שאין מתכונת אחת של חיי משפחה במשק בית משותף, ויש לבחון את הסטטוס הזוגי על פי כל הראיות שמוצגות בפני בית המשפט.

      הרכב השופטים, סגן הנשיא שאול שוחט, השופטת עינת רבי והשופט נפתלי שילה קבע שאמנם האיש לא זכר פרטים בסיסיים הנוגעים למנוחה ולעסק המשותף, אך זה לא מוכיח שהם לא חיו כבני זוג. האיש היה מכור לסמים בעברו, ואף חזר להשתמש בסמים לאחר מותה, מה שמסביר את קשיי הזיכרון של האיש.

      השופטים קבעו כי בני הזוג היו במערכת יחסים זוגית גם אם לא הייתה כוונת שיתוף ביניהם והאיש לא תרם מבחינה כלכלית. האיש גר עם המנוחה במשך 15 שנים ועד למותה, הקים איתה עסק משותף, הקים עבורה מצבה עם הכיתוב "אשתי", ואף הנציח אותה בבית הכנסת.

      לבסוף הסיקו השופטים כי מדובר בבני זוג ידועים בציבור שראו בעצמם בני זוג משך 15 שנה ועד למותה המצער של המנוחה, ועל כן האיש זכאי לחלקו בירושת המנוחה.

      הגדרת בני זוג ידועים בציבור נבחנת בהתאם לרצון הצדדים

      מי שמבקש לרשת את בן זוגו הידוע בציבור, שלא הותיר אחריו צוואה, נדרש להוכיח רצון משותף של הצדדים לניהול יחסים זוגיים. כל מקרה נבחן לגופו, ואין מתכונת אחת של מערכת יחסים זוגית.

      גם בני זוג שמנהלים מערכת יחסים פחות נורמטיבית עשויים להיחשב כבני זוג, אם יוכיחו שהם מנהלים חיי משפחה במשק בית משותף. כך ירש אדם מכור לסמים, שלא זכר את תאריך יום ההולדת של בת הזוג איתה גר במשך 15 שנים, מחצית מרכושה.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו 50602-01-22 פלונית נ' אלמוני

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף