Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    העברת ירושה במתנה? (מדריך משפטי)

    הגעתם לשלב בחיים בו צברתם נכסים רבים, ואתם שוקלים כיצד לשמר את ההון שצברתם, וכיצד עליכם להעביר את הירושה לדור הבא. רגע לפני שאתם מחלקים את הנכסים שלכם במתנה או ממהרים לערוך צוואה, חשוב שתדעו את כל המידע הנחוץ לכם על העברת ירושה במתנה.

    העברת ירושה במתנה? (מדריך משפטי)

    האם ניתן להעביר מתנה לאחר המוות? מה ההבדל בין העברה ללא תמורה לבין הענקה בירושה? אילו מיסים חלים על העברה ללא תמורה ואילו מיסים חלים על העברה בירושה? והאם כדאי להעביר את הרכוש לילדים במתנה או בירושה?

    תוכן עניינים

    מתנה לאחר מיתה ומתנה בצוואה

    לא ניתן לתת מתנה לאחר מותו של אדם, אלא באמצעות צוואה שתוריש את הרכוש ליורש.

    חוק הירושה התשכ"ה-1965 קובע כי הסכם בדבר ירושה של אדם וויתור על הירושה שלו שנעשה בחייו, בטל. חוק הירושה קובע במפורש כי מתנה שאדם יתן, במטרה שאדם אחר יקבל אותה רק לאחר מותו של נותן המתנה, תבוטל.

    במקרים בהם מתנה ניתנה באופן חלקי על ידי אדם בחייו, או שהוא התכוון להעבירה בעודו בחיים, אך נפטר באופן מפתיע, בית המשפט יבחן את כוונתו של נותן המתנה.

    אם בית המשפט ימצא כי האדם התכוון להעביר את המתנה בעודו בחיים, המתנה תועבר לאותו אדם, והיא תהפוך לחוב של העיזבון. מנגד, אם בית המשפט ימצא שהמנוח התכוון להעביר את המתנה לאחר מותו, המתנה תבוטל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ההבדל בין העברה ללא תמורה לבין ירושה

      בעוד העברה ללא תמורה מתבצעת בחייו של המנוח, ירושה מתרחשת לאחר מותו של המנוח. ההבדלים העיקריים בין העברה ללא תמורה לבין העברה באמצעות ירושה היא במידת השליטה באופן ההעברה ובשיקולי מיסוי.

      כך העברה ללא תמורה במהלך החיים יכולה למנוע סכסוכי ירושה, במיוחד כאשר מדובר בהעברה של עסק לדור הבא. במהלך החיים המוריש יכול לשלוט על אופן ההעברה, ואף לחזור בו ממתן המתנה, זאת בשונה מהעברה בירושה שם השליטה באופן ההעברה ומימוש זכות הירושה, היא מוגבלת.

      מהצד השני העברה ללא תמורה עשוייה להקים בחלק מן המקרים חובת מיסוי גבוהה יותר לעומת העברה בירושה.

      מה ההבדל בין מיסוי של מקרקעין שהתקבלו ללא תמורה לבין מיסוי של מקרקעין שהתקבלו בירושה?

      מיסוי העברת מקרקעין ללא תמורה

      העברה של נכס מקרקעין ללא תמורה, נחשבת לעסקה במקרקעין והיא כרוכה בתשלום מס רכישה, אותו נדרש לשלם מקבל המתנה.

      כאשר מעבירים דירה במתנה לבן משפחה שהוא בן זוג, הורה, אח, אחות צאצא או בן זוג של צאצא, מקבל המתנה זכאי לפטור חלקי מתשלום מס הרכישה, והוא חייב רק בשליש מסכום המס שיקבע.

      מיסוי ירושה

      מאז שנות ה-80 מס העיזבון בישראל בוטל. לפיכך כיום, ירושה שמתקבלת אינה חייבת במס. אף על פי כן, תיתכן חובת מיסוי כאשר מדובר בנכסי מקרקעין.

      העברת דירה בירושה כשלעצמה, אינה נחשבת לעסקה במקרקעין, ועל כן היא אינה מחייבת בתשלום מס רכישה. יחד עם זאת, במועד מכירת דירה שהתקבלה בירושה, עשוי להיות מוטל על מכירת הדירה, תשלום מס שבח.

      האם כדאי להעביר דירה לילדים ללא תמורה או בירושה?

      התשובה לשאלה זו היא מורכבת ונדרשת בחינת הנסיבות של כל מקרה לגופו על מנת להכריע בה.

      ראשית יש לקחת בחשבון שחלוקת מרבית הנכסים שבבעלותכם במתנה לילדים, בעודכם בחיים, עשויה להותיר אתכם תלויים בילדים שלכם, במיוחד במקרים המבורכים, בהם תזכו להאריך חיים.

      שנית יש לתת משקל גם למרקם והאופי המשפחתי, ולסכסוכים שעלולים להיווצר מכל פעולה שתעשו, בין אם מדובר בהענקת מתנה בחייכם, ובין אם מדובר בירושה לאחר מותכם.

      בנוסף יש לבחון את שיקולי המס, בהתאם לנסיבות שלכם ושל היורשים שלכם:

      ככלל, כאשר למוריש יש דירה אחת, המצב הוא פשוט יותר. אם הדירה תועבר בירושה, יורשי הדירה יהיו פטורים מתשלום מס רכישה, ובמכירת הדירה יש סבירות גבוהה שהיורשים יהיו פטורים גם מתשלום מס שבח.
      זאת בניגוד להעברה במתנה, שתהיה כרוכה בתשלום מס רכישה.

      לעומת זאת, כאשר למוריש יש מספר דירות, יש לבחון את כלל הנסיבות לעומק. אם הדירה תועבר בירושה, היורש יהיה חייב במס שבח בעת מכירת הדירה. זאת בניגוד להעברה במתנה, שעשויה לחלק את הדירות בין היורשים, באופן שיחסוך את תשלומי מס השבח.

      חלוקת מרבית הנכסים שבבעלותכם במתנה לילדים, בעודכם בחיים, עשויה להותיר אתכם תלויים בילדים שלכם

      השיקולים הנכונים בהעברת ירושה במתנה

      בשורה התחתונה, בטרם מעבירים מתנה ללא תמורה על חשבון הירושה ובטרם עורכים צוואה, יש לקחת בחשבון את כל השיקולים הנכונים, לרבות שיקולי המיסוי, והשיקולים המשפחתיים השונים.

      שקלו כיצד לחלק את הנכסים שלכם, המנעו מהעברת מתנות אסורה שתבוטל לאחר מותכם, ערכו צוואה מתאימה, והשאירו לעצמכם "כרית בטחון" של נכסים שתאפשר לכם לחיות בשלווה ובנחת, עד ליום מותכם.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף