Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    ההשלכות המשפטיות של נישול מצוואה

    כל אדם רשאי להוריש כרצונו בצוואתו, ואין החוק בישראל אוסר או כופה על המנוח את זהות יורשיו בצוואתו. אך האם בכל זאת יתכנו השלכות משפטיות ייחודיות לנישול יורש מצוואה?

    צוואה לא שוויונית עשויה לגרום לסכסוכי ירושה מרים, בין יורשים פוטנציאליים שנושלו או הודרו כליל מעיזבון המנוח. סכסוכים אלה נגררים לפתחו של בית המשפט בבקשת התנגדות לצוואה, במטרה לפסול את הצוואה המנשלת.

    תוכן עניינים

    האם מותר לנשל ילד מהצוואה?

    בהחלט. כלל העל המנחה בכל הנוגע לירושה בישראל, הוא כיבוד רצון המת. כל אדם רשאי להורות כיצד לנהוג ברכושו לאחר מותו כפי רצונו, וצוואה לא הוגנת אינה עילה לביטול הצוואה. גם כאשר מדובר ברצון אכזרי ומקפח לנשל את אחד היורשים ולהעדיף אותו על פניו של יורש אחר, הכלל הוא כי בית המשפט יקיים את הצוואה.

    ניטול לדוגמא את הליך 21509-05-21, שם המנוחה נישלה את בתה היחידה, בשר מבשרה, מצוואתה. המנוחה חילקה את עיזבונה בין הרופא שטיפל בה לאחות שסעדה אותה בשנותיה האחרונות. בתה היחידה של המנוחה התנגדה לצוואתה האחרונה וביקשה לקיים צוואה ישנה שנערכה לפני 17 שנים, לפיה היא היורשת היחידה.

    בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו קבע כי המנוחה הייתה כשירה לערוך צוואה ששיקפה את רצונה האחרון, ולא הופעלה עליה כל השפעה בלתי הוגנת. בית המשפט פסק כי יש לכבד את רצונה האחרון של המנוחה להוריש את עיזבונה לרופא ולאחות, גם אם הוא מנשל את בתה היחידה מכל רכושה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהן ההשלכות המשפטיות של נישול מצוואה?

      נישול או הדרה מוחלטת של יורש על פי דין מהצוואה, עשוי לגרום לסכסוכי ירושה חריפים במשפחה, ואף לפירוק הקשר המשפחתי וניתוק בין היורשים. סכסוכים אלה מובילים פעמים רבות את היורש המקופח, להגיש בקשת התנגדות לצוואה המנשלת.

      אמנם צוואה לא הוגנת אינה עילה לביטול הצוואה בפני עצמה, אך במקרים מסוימים צוואה מקפחת עשויה להעלות חשד ולהעיד על עילות לפסילת הצוואה. בין העילות לפסילת הצוואה ניתן למצוא עילות של השפעה בלתי הוגנת על המנוח, מעורבות בעריכת הצוואה, אי כשירות המנוח לערוך צוואה וכדומה.

      כך למשל בהליך 1582-07, המנוח נישל את אשתו ושלושת ילדיו מירושתו, והוריש את כל עיזבונו למטפלת שסעדה אותו. בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע קבע שאמנם ניתן לנשל מהצוואה יורשים פוטנציאליים, אך עצם הנישול העלה חשד שיש לבחון אותו.

      לאחר שבית המשפט בחן את החשדות, נמצא כי המטפלת הזניחה את זוג הקשישים, ניתקה אותם מילדיהם, והשתלטה על חיי הקשיש במטרה לזכות ברכושו. לבסוף פסק בית המשפט כי המטפלת הסיעודית השפיעה על המנוח השפעה בלתי הוגנת כך שהצוואה לא שיקפה את רצונו החופשי, וביטל את הצוואה.

      כיצד בכל זאת ניתן להבטיח קיום של צוואה מנשלת?

      אדם המבקש לנשל יורשים שסביר להניח מצפים לרשת את עיזבונו, מומלץ לו להקדים רפואה למכה, ולנסח את הצוואה באופן שימזער ככל הניתן את הסיכוי לכך ששבית המשפט יבטל את הצוואה בהליך התנגדות לצוואה.

      על מנת למזער את הסיכון לפסילת הצוואה מומלץ לנהוג בדרכים שלהלן:

      • לפנות לעורך דין לענייני ירושה עורך דין ירושה ייעץ לכם בנסיבות המתאימות לכם כיצד כדאי לנהוג על מנת למזער את הסיכונים בעריכת צוואה מנשלת.
      • לשקול הורשה של רכוש מסויים ליורש המנושל – למשל רכוש בעל ערך סנטימנטלי בלבד.
      • לנמק את הסיבה לנישול או להדרה מהצוואה – נימוק הסיבה לנישול מהצוואה, יכול לתת תשובה לסימני השאלה הרבים שעשויים לעלות בעניין כשרותו של המנוח וההשפעה שהופעלה עליו.
      • להבהיר כי היורש הושמט בכוונת תחילה מהצוואה – במטרה לשלול טענות כי היורש נשמט מהצוואה בטעות.
      •  לצלם סרטון וידאו של עריכת הצוואה – סרטון וידאו עשוי להעיד בפני בית המשפט באופן בלתי אמצעי על אופן עריכת הצוואה ולשלול טענות על מעורבות בעריכת הצוואה, כשרות המנוח וכדומה.

      עריכת צוואה מנשלת במחשבה תחילה

      בשורה התחתונה, ניתן לנשל יורש כדין, כגון ילד או בן זוג, מהירושה, ובית המשפט יכבד את רצונו של המנוח, גם אם רצונו לנשל בשר מבשרו הוא קטנוני, אכזרי ומקפח.

      יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי נישול יורש כדין מהצוואה מעלה ספקות וחשדות אוטומטיים בכנות רצון המנוח. כך שמי שטוען שיש לקיים את הצוואה, ידרש להוכיח שהצוואה אכן משקפת את רצונו החופשי של המנוח. לכן מומלץ לנסח צוואה מנשלת במחשבה תחילה, ולמזער את הסיכון לפסילתה בבית המשפט לאחר מות המנוח.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף