Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם צוואה מאוחרת מבטלת צוואה קודמת? (מדריך)

    חוק הירושה נותן את הדעת לא רק על אופן חלוקת הירושה ואופן עריכת הצוואה, אלא גם על הדרכים לביטול צוואה על ידי מצווה בעודו בחיים. אחת מהדרכים לביטול צוואה קודמת על ידי מצווה, היא באמצעות עריכת צוואה מאוחרת.

    האם צוואה מאוחרת מבטלת צוואה קודמת? (מדריך)

    מה הן הדרכים החוקיות לביטול צוואה? האם מספיק להשמיד את הצוואה על מנת לבטל אותה? מה המשמעות של ביטול הצוואה? האם אדם יכול לחזור בו מביטול הצוואה? ומדוע כדאי לערוך צוואה מאוחרת על מנת לבטל צוואה קודמת?

    תוכן עניינים

    האם ניתן לבטל צוואה?

    כן, עקרון העל בדיני הירושה בישראל הוא כיבוד רצונו של המצווה, לרבות רצונו לבטל צוואה שערך בעבר. לפיכך, אדם שערך צוואה רשאי לבטל אותה בטרם למותו, בכל עת שיחפוץ, וכל עוד הוא כשיר לעשות זאת.

    מה המשמעות של ביטול צוואה?

    המשמעות של ביטול צוואה היא שהירושה תחולק על פי דיני הירושה הכלליים ליורשים על פי דין, כל עוד לא נערכה צוואה תקפה אחרת המחליפה את הצוואה המבוטלת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      דרכים חוקיות לביטול צוואה

      השמדת הצוואה

      אדם שערך צוואה רשאי להשמיד את הצוואה ואת כל העותקים שלה. צוואה שהושמדה תחשב לצוואה מבוטלת.

      חשוב לשים לב להשמיד את כל העותקים, ולא לשכוח לבטל צוואה שהופקדה אצל הרשם לענייני ירושה. למרות שהחזקה היא שאדם שהשמיד צוואה התכוון לבטל אותה, אם בעתיד ימצא עותק שלא הושמד, היורשים עשויים לכפור בכוונת המצווה להשמיד את הצוואה, ולטעון כי המצווה לא התכוון לבטל את הצוואה.

      לפיכך מומלץ בנוסף להשמדת הצוואה גם לבטל את הצוואה באחת מהדרכים הנוספות לביטול צוואה.

      ביטול צוואה במפורש

      ביטול צוואה מפורש יעשה באחת מהצורות לעשיית צוואה, בהתאם לצורה בה ערך המצווה את צוואתו. כלומר, אם המצווה ערך צוואה בכתב יד, עליו להצהיר בכתב ידו על ביטול צוואתו בכתב יד. אם המצווה ערך צוואה בפני עדים, עליו לבטל את הצוואה בפני עדים וכו'.

      עריכת צוואה מאוחרת

      אדם שערך צוואה רשאי לבטל אותה באמצעות עריכת צוואה מאוחרת, שתבטל את הצוואה הקודמת.

      צוואה מאוחרת מבטלת צוואה קודמת גם מבלי שנכתב בה במפורש שכל הצוואות הקודמות מבוטלות, אם הוראותיה סותרות את הוראות הצוואה הישנה, וכל עוד הצוואה המאוחרת היא לא רק תוספת לאמור בצוואה הקודמת. אם הצוואה החדשה רק מוסיפה על האמור בצוואה הקודמת, יקויימו שתי הצוואות.

      יצויין כי על אף שהצוואה המאוחרת מבטלת צוואה קודמת גם מבלי סעיף מפורש, על פי רוב כשמנסחים צוואה חדשה, נהוג להוסיף סעיף מפורש הקובע שכל הצוואות הקודמות שערך המצווה בטלות.

      ביטול חלקי של צוואה

      ביטול חלקי של צוואה יעשה באמצעות עריכת צוואה חדשה, המוסיפה בתוכן שלה את ההוראה אותה מבקש אדם לבטל או לשנות. חשוב לציין שלא ניתן לבצע שינוי על גבי הצוואה הישנה, אלא באישור בית המשפט, הליך שהוא מורכב יותר מעריכת צוואה חדשה.

      האם מצווה רשאי לבטל את ביטול הצוואה?

      כל אדם שביטל צוואה והוא כשיר לערוך צוואה, רשאי לערוך צוואה חדשה שתצווה את רצונו, ואף תהיה זהה לצוואה שבוטלה, ובכך למעשה לבטל את ביטול הצוואה.

      כל אדם שביטל צוואה והוא כשיר לערוך צוואה, רשאי לערוך צוואה חדשה שתצווה את רצונו

      האם בית המשפט רשאי לבטל את ביטול הצוואה?

      אם לאחר מותו של מצווה, יוכח שהמצווה ביטל את הצוואה תחת אונס כפייה, איום, השפעה בלתי הוגנת, תרמית או כשאינו מבין את טיב הביטול ומשמעותו, בית המשפט עשוי לבטל את ביטול הצוואה בהתאם לנסיבות, ולחלק את העיזבון בהתאם לצוואה בטרם בוטלה.

      מדוע כדאי לבטל צוואה קודמת באמצעות צוואה מאוחרת?

      כדאי לבטל צוואה קודמת באמצעות צוואה מאוחרת ולא להסתפק רק בהשמדת הצוואה הישנה או בביטול מפורש שלה. משמעות ביטול הצוואה על ידי השמדתה או על ידי ביטולה המפורש היא חלוקת העיזבון בהתאם לחוק הירושה, ליורשים על פי דין, ולא על פי רצונו של המצווה.

      כמו כן, השמדת הצוואה הישנה עלולה להוליד מקרים של גילוי עותק שלא הושמד, ולהוביל את היורשים להתכתשויות רבות בבית המשפט, על רצונו של המצווה לבטל את הצוואה. גם אם המצווה טרח לבטל את הצוואה הישנה באופן מפורש, יש חשש כי היורשים ימצאו את הצוואה הישנה, אך לא ימצאו את המסמך המעיד על ביטול הצוואה.

      בסופו שלו יום, כדאי לערוך צוואה מאוחרת, ובכך לבטל צוואה קודמת. צוואה מאוחרת גם תבטל בפירוש את הצוואה הקודמת, וגם תקיים את רצונו החדש של המצווה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף