Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    תיקון טעות סופר בצוואה (מדריך משפטי)

    צוואה, מעצם הגדרתה, מבטאת את צוואתו – רצונו האחרון של אדם שנקבע עוד בחייו. אדם מעלה על מסמך משפטי זה הוראות בקשר עם כל רכושו וזכויותיו, כיצד יתחלקו, בין מי יחולקו, מי לא זכאי (לטעמו) לקבל דבר, אילו מטרות הוא רוצה להגשים אף לאחר מותו.

    תיקון טעות סופר בצוואה (מדריך משפטי)

    לעיתים נופלות במסמך הצוואה עצמו טעויות סופר, היינו, טעויות טכניות שאינן מהותיות בעיקרן, אך לעיתים אי תיקונן, יביא לפסילת הצוואה כולה וביטול רצונו האחרון של המצווה ולפיכך, מעניק חוק הירושה את האפשרות לתקן טעויות סופר אלו על מנת לכבד את רצונו האחרון של המצווה.

    תוכן עניינים

    מה יכולה להוות טעות סופר?

    על פי רוב המדובר הוא על טעויות טכניות היכולות לנבוע בעיקר מבלבול רגעי של המצווה, מחוסר תשומת לב, מאי ידיעת השפה וכיו"ב. כך למשל:

    1. טעות במספר תעודת זהות של המצווה – ניתן לתקן.
    2. טעות במספר תעודת זהות של אחד היורשים – אם ברור מיתר הוראות הצוואה כי אכן ליורש הספציפי הזה התכוון המצווה, ניתן לתקן.
    3. טעות בפרטי זיהוי של נכס – אם צוינו בטעות מספרי גוש וחלקה אחרים, או שצוינו פרטי זיהוי של נכס קודם שהוחלף בנכס קיים- אם ברור מלשון הצוואה שהמצווה רוצה להעניק את הנכס הנ"ל למרות הטעות- ניתן לתקן.
    4. אם חסר תאריך או חתימת המצווה על הצוואה – ניתן לתקן / להשלים, אם האמור דר בכפיפה אחת עם רצון המצווה.
    5. טעויות במספור, בתחביר, חוסר באות או במספר, מילה הכתובה לא נכון – ניתן לתקן. יש לשים לב שלעיתים תיקון או השלמת מספר או מילה יכולה לשנות את משמעות ההוראה כולה ולכן, רק אם בית המשפט יהיה בטוח שזה רצון המוריש- יורה לתקן.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מתי יהיה הכי נכון להגיש את הבקשה לתיקון טעות סופר בצוואה?

      במועד הגשת הבקשה לצו קיום צוואה וביחד עמה לרשם לענייני ירושה. כך ואם המדובר הוא אכן בטעות סופר שאין בתיקונה כדי לפגוע ברצון המצווה בצוואתו, הרשם כבר יוכל לתקן. במקרה בו הרשם יחשוש שתיקון יכול להשפיע על הוראות המצווה בכללותן, יעביר את הבקשה לבית המשפט על מנת שיכריע על סמך ראיות.

      בכל מקרה, ניתן גם להגיש את הבקשה לאחר מתן צו קיום הצוואה ישירות לבית המשפט לענייני משפחה שיבחן בנסיבות המקרה, האם תיקון הטעות ישנה את כוונת המצווה והאם המצווה היה מודע לטעות (אם כן- זהו הרי רצונו ואין לתקן את הטעות).

      מדוע כדאי לתקן טעויות סופר – גם אם הן טכניות בלבד?

      לעיתים אף פגם טכני יכול לפסול צוואה (למשל העדר חתימת המצווה שנשמטה בטעות), או שיכול לפגוע ביכולת הנהנים בצוואה לממש את זכויותיהם (למשל פרטי זיהוי לא נכונים של דירה שצוותה להם).

      לכן ובכל מקרה, עדיף שלא לקחת סיכון, להכשיר את הצוואה בהקדם האפשרי ולא לפתוח פתח עתידי להתנגדויות פוטנציאליות או לפסילת צוואה או כל דבר שיכול לסכל את מטרת העל שהינה, מילוי אחר רצונו האחרון של המצווה.

      עדיף שלא לקחת סיכון, להכשיר את הצוואה בהקדם האפשרי ולא לפתוח פתח עתידי להתנגדויות

      כלל הברזל טרם תיקון טעות סופר- שמירה על רצון המצווה

      ניתן לראות כי הבסיס לכל סעיף חוק או החלטה שיפוטית הנוגעת להתערבות כלשהי בצוואה, הינו כיבוד רצון המת ולפיכך ואף כאשר המדובר על תיקון טעות טכנית (או טכנית לכאורה), יטה בית המשפט לעשות זאת, אך לא במחיר של שינוי או פגיעה ברצון המצווה.

      ברור, כי על מנת להימנע מכל סיטואציות בה יתעורר צורך לתקן טעויות סופר צוואה, סיטואציות אשר עלולות להסתבך כמובן, רצוי להתייעץ עם עורך דין ירושה בעת עריכת הצוואה כבר מלכתחילה ולמנוע, ככל הניתן, בעיות עתידיות בקיום רצונו האחרון של המצווה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף