Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    5 פתרונות לסכסוכי ירושה בין אחים

    חלוקת ירושה בין אחים גורמת לא אחת למחלוקות, מאבקים והעלאת תככים מהעבר המשפחתי. הגורמים לכך הם רבים, כעס על אחים שלא טיפלו בהורים בערוב ימיהם, חשד באח שהייתה לו גישה לכספי ההורים, נישול או הדרה של אחד האחים מהצוואה, מחלוקות על אופן חלוקת הרכוש ועוד.

    יהיה הגורם למחלוקת אשר יהיה, הדבר החשוב ביותר הוא לנסות לפתור את המחלוקת ולשים קץ לסכסוך הדמים. לפניכם 5 פתרונות להתמודדות עם סכסוכי ירושה בין אחים.

    תוכן עניינים

    #1  לערוך צוואה שתתאים לצרכי הילדים

    הפתרון הטוב ביותר לסכסוכי ירושה בין אחים, הוא לנסות למנוע ולצמצם את הסיכוי להיווצרות הסכסוך. ההורים מכירים את ילדיהם, יודעים מה היא הדינמיקה המשפחתית, אילו נקודות רגישות יותר ופחות. בידי ההורים יש כוח רב להפחית את הסיכוי להיווצרות סכסוך ירושה בין אחים באמצעות עריכת צוואה שתתאים לצרכיהם של הילדים ותאזן ביניהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      #2 לפנות להליך גישור בין אחים

      הפתרון הטוב ביותר להתמודד עם סכסוך ירושה הוא באמצעות גישור ירושה בין האחים. הליך הגישור, בשונה מההליך בבית המשפט הוא מהיר יותר, זול יותר וחוסך מאבקים רבים. המגשר בהליך גישור אינו שומט את ההחלטות מידיהם של האחים, אלא מציע להם פתרונות, ומותיר את זכות הבחירה וההחלטה בידי האחים.

      במסגרת הליך הגישור האחים מגיעים למגשר אובייקטיבי ששומע את הטענות של כל אחד מהם ומנסה לאזן בין הצרכים שלהם, ההליך הוא גמיש, ובאפשרות המגשר להציע פתרונות מגוונים שישימו קץ לסכסוך.

      #3 לערוך הסכם בין יורשים

      חוק הירושה קובע כי יורשים רשאים לערוך הסכם ביניהם בנכסי העיזבון. פתרון זה יכול למנוע סכסוך במקרה שכל האחים יורשים בצוואה ואף אחד מהם לא נושל, ושההסכם אינו מערב כספים זרים מחוץ לעיזבון. ההסכם יכול להתנות על הדין הקבוע בחוק הירושה ואף על הוראות הצוואה.

      כך במקרה שהצוואה מחלקת את העיזבון באופן שאינו תואם לצרכים של האחים או חלקם, ניתן לערוך הסכם שיורכב באופן המתאים במדוייק לנסיבות של האחים כפי שהם יחליטו ביניהם. הסכם בין יורשים עשוי אף לחסוך חבויות מס לאחים אם הוא מתוכנן כראוי.

      #4 להגיש בקשה לפירוק שיתוף בין יורשים

      במקרה שלא הצלחתם ליישב את הסכסוך בדרכי פשרה, הפתרון הוא לפרק את השיתוף בין היורשים באמצעות חלוקה של העיזבון והפרדה של הרכוש על ידי מתן הוראות מבית המשפט ומנהלי העיזבון על אופן פירוק השיתוף.

      במקרה שסכסוך הירושה בין האחים נסוב על אופן חלוקת המיטלטלין והכספים מדובר בהליך פשוט על פי רוב.

      במקרה שמדובר בסכסוך על מקרקעין, עליכם לפנות בבקשה לפירוק שיתוף במקרקעין. ככלל בית המשפט יטה לפרק את השיתוף, גם בניגוד לרצונם של מי שמתנגד לפירוק, ולא יכפה את השותפות עליכם, אלא במקרים חריגים ביותר של חוסר תום לב. פירוק השיתוף במקרקעין יכול להעשות בשתי דרכים עליהן יורה בית המשפט:

      חלוקת המקרקעין בין היורשים

      העדיפות הראשונה תהיה לפרק את המקרקעין באמצעות חלוקה פיזית, אם ניתן לחלקו כך בהתאם להוראות כל דין, וכל עוד החלוקה לא תפגע באף אחד מהיורשים באופן משמעותי. במקרה שהחלוקה הפיזית לא תהייה שווה בערכה הכספי, בית המשפט יורה על איזון החלוקה באמצעות תשלום כספי.

      חלוקת המקרקעין באופן פיזי והעברת הבעלות בו לכל אחד מהאחים בנפרד, תאפשר לכל אחד מהאחים לבחור כיצד לנהוג בחלקו, ותשים קץ לסכסוך.

      מכירת המקרקעין

      במקרים בהם לא ניתן לפרק את השותפות במקרקעין באופן פיזי, בית המשפט יטה לכפות את מכירת המקרקעין וחלוקת הרווחים שיתקבלו בעבורו בין האחים. ליורשים יש זכות קדימה לרכוש את חלקם של היורשים האחרים בדירה, כך יורש שמסרב למכור דירה יוכל לנסות לזכות בדירה המוצעת למכירה.

      #5 להגיש בקשת התנגדות לצוואה

      אם אתם סוברים כי הוריכם לא היו כשירים בעת כתיבת הצוואה, כי אחד האחים השפיע על כתיבתה או היה מעורב בעריכתה, או שיש הוראות בצוואה שאינן בהתאם לדין, ניתן להגיש בקשת התנגדות לצוואה.

      ככלל העיקרון הרווח בדיני הירושה הוא שבית המשפט יכבד את רצון המת, וינסה לקיים את הוראות הצוואה כלשונן. יחד עם זאת, אם בית המשפט ימצא עילה מוצדקת להתנגדות לצוואה, הוא עשוי לסטות מהוראות הצוואה או לפסול אותה.

      הפתרון לסכסוך ירושה נמצא בידיים של האחים

      בשורה התחתונה, בכוחם של ההורים להקטין את הסיכוי לסכסוך ירושה בין האחים באמצעות עריכת צוואה שתאזן את צרכיהם של הילדים.

      לצערנו לא תמיד זהו המצב, ולעיתים הפתרון לסכסוך הירושה נמצא בידיים של האחים, לשים קץ למחלוקות, לנסות להגיע לפשרות והסכמות ולפתוח דף חדש.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף