Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    המדריך להתמודדות עם סכסוכי ירושה

    גם אם הבטחתם לעצמכם שאצלכם זה לא יקרה, ואתם בטוחים בחוסן המשפחתי שלכם, מגיע הרגע בו הירושה מחולקת, ואתם עלולים למצוא את עצמכם, מאוכזבים, פגועים, נעלבים, מקנאים וכועסים על אופן חלוקת הרכוש.

    הרגשות הקשים האלה עלולים ליצור ולהחריף סכסוכים משפחתיים לכדי סכסוכי ירושה קשים שיפרקו את הקשר המשפחתי ביניכם. חשוב לנו שתדעו מה הם הגורמים לסכסוכי ירושה וכיצד ניתן להתמודד עמם.

    תוכן עניינים

    הקשיים הרגשיים שגורמים לסכסוכי ירושה

    סכסוכי ירושה לרוב לא מגיעים מתוך חלל ריק, בכל משפחה ישנם ריבים ומחלוקות ישנים, בין אם מהותיים יותר או פחות. סכסוכי הירושה צומחים מתוך הסדקים של הסכסוך המשפחתי, הם ניזונים מטראומות העבר, ומנפחים כל מחלוקת בדבר הירושה.

    סכסוכי ירושה נובעים משלל רגשות קשים, אובדן של המנוח, כעס כלפי המנוח שלא מקבל מזור ומענה ועל כן מועתק כלפי היורשים האחרים, קנאה בין אחים על רקע תחושת אפליה עוד מימיהם כילדים, וטראומות עבר לא מעובדות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      המצב הופך מורכב יותר כשסכסוכי המשפחה הישנים הם קשים והותירו אחריהם צלקות רבות. האבל בשילוב החיטוט בצלקות העבר, מוביל לפתיחת פצעים מדממים, ומקשה על היורשים לפעול בשיקול דעת ולהגיע להסכמות.

      כיצד מתמודדים עם צוואה לא שוויונית?

      להורים כוח והשפעה רבה על היווצרות או החרפת סכסוכי ירושה בין אחים, והוראות צוואתם עשויות לגרום לסכסוכי ירושה קשים מאוד, גם במקרים בהם לא היו סכסוכים משמעותיים בין האחים:

      צוואה לא שוויונית

      חלוקת הירושה באופן לא שוויוני יכולה לנבוע ממגוון סיבות. סיבה אחת היא במקרה בו ההורים חושבים כי אחד הילדים יזדקק לחלק גדול יותר בירושה, למשל במקרים בהם ישנם ילדים עם צרכים מיוחדים, או שאחד האחים נקלע לחובות.

      סיבה נוספת לחלוקה לא שוויונית של הירושה היא קשר קרוב יותר לאחד הילדים. כך למשל במקרה בו אחד הילדים סעד את ההורים בערוב ימיו, וההורה מבקש להשיב לו על השקעתו הרבה ולגמול לו חלק גדול יותר בירושה.

      גם במקרה בו אחד הילדים התרחק מההורה יתכן וההורה יבקש לתת לו חלק קטן יותר בירושה.

      צוואה המנשלת את אחד האחים

      צוואה המנשלת את אחד האחים או מדירה אותו ממרבית המוחלט של העיזבון היא מצב קיצוני של צוואה לא שוויונית והיא גורם בולט ביותר לסכסוכי ירושה בין אחים.

      הדרך להתמודד עם צוואה לא שוויונית

      כאשר הצוואה אינה שוויונית, ניתן לנסות לערוך הסכם בין יורשים שיחלק את העיזבון באופן שונה, אם אחד האחים נושל מהירושה והוא אינו יורש לא ניתן לערוך הסכם בין יורשים אך ניתן לנסות לערוך חוזה שיפצה אותו על חלקו בירושה.

      אם לא ניתן להגיע להסכמה יש לבחון האם ישנה עילה להתנגדות לצוואה כגון אי כשרות הצוואה, אי כשרות המצווים, התערבות של האחים בעריכת הצוואה וכו'.

      התמודדות עם חלוקת ירושה שאינה תואמת את צרכי הילדים

      חלוקה לא שוויונית בנטל הטיפול בהורים בערוב ימיהם

      לעיתים אחד האחים נוטל על עצמו חלק ניכר יותר בטיפול בהורים כשאר הם כבר אינם מסוגלים לדאוג לעצמם, ואף ממונה כאפוטרופוס עליהם, או מקבל מהם ייפוי כוח מתמשך לכל ענייניהם הרכושיים.

      מצב זה עלול ליצור סכסוכי ירושה משני כיוונים:

      טענות של יתר האחים כנגד האח המטפל:

      • האח השתלט על הכספים בירושה כאשר ההורים היו בחיים, והבריח נכסים מהירושה.
      • האח השפיעה השפעה בלתי הוגנת או התערב בכתיבת הצוואה, במקרה בו האח מקבל חלק גדול יותר בירושה.

      טענות של האח המטפל כנגד אופן חלוקת הירושה:  האח המטפל עשוי לצפות לקבל חלק גדול יותר עקב השקעתו הרבה, שלעיתים גם מלווה בהוצאות כספיות מכיסו הפרטי. במקרים בהם הירושה מחולקת באופן שוויוני, האח המטפל עשוי להתאכזב ולהרגיש מקופח מה שעלול ליצור סכסוך ירושה.

      פערים גדולים בין האחים ברמת החיים

      לעיתים כאשר ההורים אינם עורכים צוואה או כאשר הם עורכים צוואה שוויונית בין אחים עם צרכים שונים, נוצרים סכסוכי ירושה. כך כאשר רמת החיים בין האחים שונה באופן ניכר, למשל כשאח אחד מחזיק בנכסים רבים ולעומתו האח השני מתקשה לקנות דירת מגורים יחידה, כאשר יש ילדים עם צרכים מיוחדים, או כשאחד האחים מצוי בחובות ושאר האחים מסודרים בחייהם.

      צוואה שמחלקת את הרכוש שווה בשווה בין האחים על אף צרכיהם השונים של האחים, עשויה לגרום לקנאה מתחים וכעסים בין האחים, ולסכסוכי ירושה.

      הדרך להתמודד עם חלוקת ירושה שאינה תואמת את צרכי הילדים

      במקרים בהם הצוואה אינה תואמת את צרכי הילדים, מומלץ ביותר לנסות לערוך הסכם בין יורשים שיחלק את הירושה באופן התואם את צרכי הילדים ולהגיע לפשרות. אם לא ניתן להגיע להסכמה יש לבחון עילה להתנגדות לצוואה ולפנות לבית המשפט.

      פנייה לגורמים טיפוליים לצורך התמודדות עם סכסוכי ירושה

      התמודדות עם סכסוכי ירושה מתחילה בפירוק הגורמים האמיתיים לסכסוך. לאחר שתבינו כי מקור הסכסוך הוא מורכב יותר ואינו כספי בלבד, אלא ברובו מורכב מרגשות קשים, שחלקם כלל אינם כנגד היורשים האחרים, אלא כנגד המוריש עצמו, תוכלו להתפנות לנסות לפתור את הסכסוך בדרכי שלום.

      המעורבות הרגשית הגבוהה בסכסוכי ירושה מובילה את היורשים פעמים רבות לפעול בשיקול דעת מוטעה. אם הקושי הרגשי הגבוה, מומלץ לשקול פנייה לגורם מטפל במקביל להליך המשפטי, כך תוכלו לנהל את ההליך באופן שקול ומאוזן יותר, ואולי אף תצליחו להתמודד עם הסכסוך בדרכי שלום.

      התמודדות עם סכסוכי ירושה בדרכי שלום

      בשורה התחתונה, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סכסוכי ירושה, שתניב את התוצאות המתאימות לכם ביותר, היא גישור ירושה והגעה להסכמות ופשרות מחוץ לכותלי בית המשפט.

      פתרון הסכסוך באמצעו גישור יכול לחסוך לכם לא רק כסף רב, אלא גם מאבקים רבים, ובכך לאחות את הקרעים שנוצרו עקב סכסוך הירושה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף