Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    כיצד סב יכול לצוות על ירושה לנכדיו?

    סבים וסבתות בעידן של ימינו מעורבים מאוד בחיי נכדיהם, מבלים עמם זמן רב, ולעיתים, הנכדים אף סועדים את סביהם בערוב ימיהם. על כן, כיום אנו עדים לסבים רבים שמבקשים להוריש גם לנכדיהם חלק בירושתם.

    חוק הירושה קובע שללא צוואה, ירושה של אדם מגיעה קודם כל לבן הזוג ולילדים, ולא לנכדים. אם אתם מבקשים להתנות על חוק הירושה ולהבטיח לנכדים היקרים שלכם חלק בירושה, חשוב שתדעו כיצד לערוך צוואה לטובת הנכדים, שתבטיח את רצונכם.

    תוכן עניינים

    ירושה על פי דין לנכדים

    במקרים בהם אדם לא עורך צוואה, עיזבונו יחולק על פי דין. חוק הירושה קובע כי ירושה מחולקת בין בן הזוג וילדיו של המנוח. רק במקרה שלא נותרו ילדים הירושה תחולק לצאצאיהם – כלומר לנכדים מאותו הילד שנפטר.
    האב נפטר לפני שירש את אמו

    סעיף 49 לחוק הירושה קובע יורשים חלופיים במקרה של פטירת יורש שנפטר בטרם למוריש. במקרה כזה, על פי החוק, עיזבונו של המוריש יחולק בין צאצאי היורש. כלומר, במקרה שהאב נפטר לפני שירש את אמו, חלקו בירושה של אמו יועבר לצאצאי האב בחלקים שווים.

    במקרה שלאב אין צאצאים, הוראות הצוואה לטובת האב יתבטלו, וחלקו בירושה יתחלק בין שאר היורשים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      צוואה לטובת הנכדים

      בניגוד לירושה על פי דין, כאשר סב בוחר לערוך צוואה, הוא יכול לערוך אותה לטובת נכדיו כפי רצונו. כך למשל יכול סבא לצוות את כל ירושתו או חלק יחסי בה, לכל נכדיו או לנכד אחד.

      אפשרות נוספת היא צוואה שמצווה רכוש מסויים לנכד, כך למשל סב יכול להוריש לכל נכד פריט ערך שלו, או אף פריט רגשי ייחודי. כמו כן, סב יכול לערוך צוואה שתבטיח לנכדו כסף לעניין מסויים, כמו למשל לימודים, או חתונה’.

      חשוב לשים לב כאשר עורכים צוואה לטובת נכדים שמדירה את היורשים על פי דין, שהם עלולים להפגע מכך ולהגיש התנגדות לצוואה. עורך דין ירושה יסייע לכם לערוך צוואה ערוכה היטב שקשה יהיה להתנגד לקיומה.

      שיטות להסדרת כספי ירושה לנכדים

      כאמור, במקרה בו אדם אינו עורך צוואה, עיזבונו מחולק על פי דין לבן הזוג והילדים, ואינו מגיע לנכדים כאפשרות ראשונה, אלא במקרים המצערים בהם אחד הילדים או יותר נפטר בטרם לסבא.

      לפיכך עליכם לערוך צוואה ולהסדיר במפורש את כספי הירושה לנכדים באמצעות:

      עריכת צוואה עם הוראות מפורשות לפיהן הנכדים הם יורשים

      השיטה הפשוטה ביותר לצוות על ירושה לנכדים היא לערוך צוואה ולכלול את הנכדים כיורשים בצוואה. כך תוכלו להבטיח את כספי הירושה בהתאם לרצונכם, לנכדים שלכם.

      הוראת יורש אחר יורש בצוואה

      הוראת יורש אחר יורש היא הסדר לפיו אדם מצווה את רכושו או חלקים מרכושו ליורש ולאחר מותו של היורש הרכוש יועבר ליורש אחר אותו ציווה המוריש.

      היורש הראשון הוא הבעלים ברכוש בכל תקופת חייו והוא רשאי לעשות בו כרצונו, ואף למכור או להעביר אותו ללא תמורה לאחר. אך הוא אינו רשאי לגרוע מחלקו של היורש שאחריו באותו הרכוש באמצעות עריכת צוואה שגורעת את חלקו של היורש שאחריו.

      הוראת יורש במקום יורש בצוואה

      כאמור על פי סעיף 49 לחוק הירושה, במקרה של פטירת יורש לפני המוריש, צאצאיו זכאים לרשת את חלקו בעיזבון המוריש, בהתאם לכללי החלוקה שבירושה על פי דין. לפיכך, אם סב ציווה לבנו שנפטר לפניו שליש מירושתו, ילדיו של אותו הבן יהיו זכאים לרשת את השליש בחלקים שווים ביניהם.

      הוראת יורש במקום יורש בצוואה יכולה להתנות על החלוקה המוסדרת בחוק. ובאפשרותכם לקבוע במקום יורש שנפטר כל יורש אחר בהתאם לרצונכם.

      הקמת קרן נאמנות בצוואה

      פתרון נוסף הוא הקמת קרן נאמנות לטובת הנכדים. מדובר בפתרון יעיל במיוחד כשמדובר בנכדים קטינים.

      כך ניתן לקבוע העברת כסף שוטפת לנכדים עד הגיעם לגיל מסויים, או העברת בעלות על נכס לאחר הגיעם לגיל מסויים ועוד הסדרים רבים ומגוונים בהתאם לרצונכם.

      הפתרון יעיל גם במקרים שיש חשש ששימוש בהוראת יורש אחר יורש תרוקן מתוכן את זכויות הנכדים בירושה, במקרים בהם היורש הראשון ישתמש בכל כספי הירושה, וליורש שאחריו לא יוותר דבר.

      הפתרון: עריכת צוואה

      בשורה התחתונה, סב שמבקש לצוות על ירושה לנכדיו, לא יכול להסתמך על הדין הכללי של חוק הירושה. אלא עליו לערוך צוואה מתאימה שתסדיר את כספי הירושה לנכדיו, בהתאם לנסיבות המקרה ובהתבסס על רצונו.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף