Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהי צוואה פגומה וכיצד על היורשים לפעול? (מדריך משפטי)

    עיקרון העל בדיני הירושה היא כי מצווה לכבד את רצון המת ולקיים את צוואתו. בהתאם לכך החוק והפסיקה בישראל מעודדים את קיום הצוואה כפי רצון המצווה. אך מה ניתן לעשות כאשר הצוואה היא פגומה?

    מהי צוואה פגומה וכיצד על היורשים לפעול? (מדריך משפטי)

    מה הם פגמים בצוואה? האם יש סוגים שונים של פגמים בצוואה? האם יש פגמים שניתן לתקן בצוואה? כיצד חוק הירושה מתייחס להימנעות מביטול צוואה פגומה? וכיצד על היורשים לפעול כשהצוואה היא פגומה?

    תוכן עניינים

    פגמים מהותיים בצוואה

    פגמים מהותיים בצוואה, עלולים להביא לפסילתה של הצוואה. פגמים מהותיים בצוואה יכולים להיות פגמים במרכיבי היסוד של הצוואה, או פגמים ברצון החופשי של המצווה, בהבנה או במודעות של המצווה לטיב הצוואה.

    פגמים צורניים בצוואה

    פגמים צורניים בצוואה הם פגמים בצורת הצוואה כפי שהיא נקבעה בחוק הירושה. את הפגמים הצורניים ניתן לתקן בהתאם לנסיבות, וכל עוד לא מדובר בפגמים במרכיבי יסוד הצוואה או בפגמים מהותיים השוללים את רצונו החופשי של המצווה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כך למשל במקרים בהם צוואה בכתב יד נכתבה ללא שהיא נושאת תאריך או חתימה, מדובר בפגם צורני בצוואה, שבנסיבות המתאימות ניתן לתקנו, ולקיים את הצוואה.

      גם למשל במקרים בהם צוואה בפני שני עדים, לא נחתמה על ידי שני העדים, מדובר בפגם צורני בצוואה, שניתן לתקן, כל עוד מרכיבי היסוד של הצוואה קויימו, ואין כל ספק שמדובר ברצונו החופשי והאמיתי של המצווה.

      חוק הירושה מתייחס לאי ביטול צוואה פגומה

      סעיף 25 לחוק הירושה התשכ"ה-1965 מתייחס לאי ביטול צוואה פגומה בנסיבות בהן הפגם הוא לא מהותי.

      קיום צוואה על אף פגם או חסר בצורתה

      על פי החוק, אם התקיימו מרכיבי היסוד בצוואה, ואין ספק שהצוואה משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המנוח, רשאי בית המשפט או הרשם לענייני ירושה, לקיים את הצוואה, בהחלטה מנומקת, גם אם נפל בה פגם.

      מה הם מרכיבי היסוד בצוואה?

      צוואה בכתב יד: הצוואה חייבת להיות כתובה כולה בכתב היד של המצווה.

      צוואה בעדים: הצוואה חייבת להיות כתובה בכתב. המצווה חייב להביא את הצוואה בפני שני עדים.

      צוואה בפני רשות: הצוואה חייבת להיאמר בפני הרשות או להיות מוגשת לרשות על ידי המצווה בעצמו.

      צוואה בעל פה: הצוואה חייבת להיאמר על ידי המצווה עצמו, בפני שני עדים, שמבינים את שפתו. המצווה חייב להיות במצב בו הוא עומד אל מול פני המוות או שהוא מאמין שהוא גוסס בנסיבות שיצדיקו זאת.

      מה התוקף של צוואה פגומה?

      כאמור בחוק הירושה, צוואה שנפל בה פגם מהותי היא צוואה פסולה. לעומת זאת צוואה שנפל בה פגם צורני, ואין כל ספק שהיא משקפת את רצונו החופשי של המצווה, עשויה להיות צוואה תקפה.

      כאמור בחוק הירושה, צוואה שנפל בה פגם מהותי היא צוואה פסולה

      התנגדות לצוואה פגומה

      במקרים של פגם בצוואה היורשים רשאים להגיש התנגדות לצוואה, ולבקש את פסילתה, בשל העילות שלהלן:

      פגמים צורניים שלא ניתן לתקן – כאשר יש פגם צורני בצוואה, ניתן לתקן אותה במקרים מסויימים, אך נטל ההוכחה עובר לצד שטוען שיש לקיים את הצוואה, ולא תמיד מדובר בנטל פשוט. ניתן להתנגד לצוואה עם פגם צורני ולטעון כי לא ניתן לתקן את הפגם, או כי יש ספק בכך שמדובר ברצונו החופשי של המצווה.

      פגמים מהותיים במרכיבי היסוד של הצוואה – כאשר יש פגם במרכיב יסוד של הצוואה, למשל צוואה בכתב יד שהוקלדה במחשב ולא נכתבה כולה בכתב ידו של המצווה, ניתן להתנגד לצוואה ולטעון לבטלותה בשל פגם במרכיבי היסוד של הצוואה.

      אי כשירות המצווה לערוך צוואה – במקרים בהם המצווה אינו כשיר לערוך צוואה, ניתן להתנגד לצוואה. אי צליליות המצווה, חוסר יכולת להבין את משמעותה של הצוואה וכיוצ"ב הן נסיבות שיוצרות ספק ברצונו החופשי של המנוח, מהוות פגם מהותי בצוואה, ובכוחן להביא לביטול הצוואה.

      השפעה בלתי הוגנת על המצווה או צוואה לטובת עדים – כאשר מופעלת השפעה בלתי הוגנת על המצווה או שהצוואה נערכת לטובת מי שהיה עד לעשייתה או לקח חלק בעריכתה, ניתן להתנגד לצוואה בטענה כי נפל פגם מהותי בצוואה שנעשתה שלא מתוך רצונו החופשי והאמיתי של המצווה, המוביל לפסילת הצוואה.

      פגם בצוואה המהווה עילה לפסילת הצוואה

      בשורה התחתונה, צוואה עם פגם מהותי, היא צוואה שנפל פגם באחד ממרכיבי היסוד שלה או שיש ספק בכך שהיא משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה. במקרים אלה, על היורשים להתנגד לצוואה ולטעון בהתאם לנסיבות כי הפגם שנפל בצוואה מהווה עילה לפסילת הצוואה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף