Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מה ההבדל בין הדרה מצוואה לנישול מירושה? (מדריך משפטי)

    נישול מהירושה והדרה מהצוואה עשויים לגרום למפח נפש ליורשים טבעיים, שציפו לנתח בירושתו של בן משפחה קרוב שנפטר.  אך האם יש הבדל בין הדרה מצוואה לנישול מירושה? ומה המשמעויות של ההבדלים? מהו נישול מירושה ומהי הדרה מצוואה?

    מה ההבדל בין הדרה מצוואה לנישול מירושה? (מדריך משפטי)

    כיצד ההבדלים בין הדרה לצוואה לבין נישול מירושה עשויים להשפיע על יורש פוטנציאלי? והאם יש דרך להתמודד עם נישול והדרה מצוואה? חשוב לנו שתקבלו את כל המידע הנחוץ על ההבדלים בין נישול והדרה מצוואה, שישפיעו על הזכות שלכם לרשת.

    תוכן עניינים

    מהו נישול מירושה?

    צוואה מנשלת היא צוואה בה המנוח לא הזכיר יורש על פי חוק בצוואתו. למשל נישול של ילד אחד, על ידי כך שהילד לא מוזכר כלל בצוואה, וכך אינו זכאי לירושה.

    כמו כן צוואה מנשלת עשויה להיות צוואה לא שוויונית לפיה יורש מקבל חלק מופחת בירושה, ביחס לחלק שהיה מקבל אילו הירושה הייתה על פי חוק.

    כך למשל במקרה שהורה מוריש לילדיו, חלקם של הילדים בירושה מתחלק ביניהם באופן שווה. צוואה לא שוויונית היא צוואה בה הורה יוריש לילד אחד חלק גדול יותר. למשל צוואה בה הורה יוריש לילד אחד דירת מגורים בשווי של מיליונים, ולילד השני יוריש את חשבון העו"ש בשווי של עשרות אלפי שקלים בלבד.

    דוגמא לסעיף מנשל בצוואה: "בני, מר פלוני אלמוני, יקבל סכום בסך ח"י שקלים בלבד, מתוך כל עיזבוני. בתי, גברת פלונית אלמונית, תקבל את הדירה שבבעלותי"

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהי הדרה מצוואה?

      הדרה בצוואה בשונה מנישול מירושה היא הוראה ברורה ומפורשת בצוואה, הקובעת שאדם ספציפי לא יקבל אף חלק בירושה.

      דוגמא לסעיף מדיר בצוואה: "בני, מר פלוני אלמוני, לא יזכה, בשום פנים ואופן, לכל חלק מעיזבוני".

      ההבדלים בין הדרה מצוואה לנישול מירושה

      ההבדלים בין הדרה מצוואה לנישול מירושה לא מסתכמים באופן עריכת הצוואה ובניסוחה, אלא מתבטאים בהשלכות על היורש שנושל אל מול היורש שהודר מהצוואה. בעוד נישול מירושה הוא חלקי, הדרה מירושה היא מוחלטת, והדבר מתבטא בתוצאות הצוואה כפי שמתואר שלהלן:

      ההבדלים בין הדרה מצוואה לנישול מירושה לא מסתכמים באופן עריכת הצוואה ובניסוחה

      ירושה על פי דין

      ההבדל העיקרי בין הדרה מצוואה לנישול מירושה הוא במקרים בהם לא הוזכרו נכסים בצוואה השייכים למנוח.

      תוצאות נישול מירושה: ילד שנושל מהירושה יזכה בחלקו על פי דין בנכסים שלא הוזכרו בצוואה, באמצעות צו ירושה.

      תוצאות הדרה מצוואה: ילד שהודר באופן ברור ומפורש מהצוואה, לא יקבל אף חלק בירושת המנוח, גם לא נכסים שלא הוזכרו במפורש בצוואה.

      הסתלקות מצוואה

      הבדל נוסף הוא במקרה של הסתלקות מצוואה. הסתלקות מצוואה היא מקרה בו יורש על פי צוואה מוותר על חלקו בעיזבון או על מנה בעיזבון לטובת יורש אחר, לטובת ילד, בן זוג או אח של המוריש.

      תוצאות נישול מירושה: ניתן להסתלק מהצוואה לטובת ילד שנושל מהצוואה, וכך הוא יזכה בחלקו של המסתלק בירושה.

      תוצאות הדרה מצוואה: לא ניתן להסתלק לטובת ילד שהודר באופן ספציפי מהצוואה, והוא לא יזכה לכל חלק בירושה.

      כיצד מתמודדים עם נישול מירושה וכיצד מתמודדים עם הדרה מצוואה?

      יורש שנושל מהירושה יכול לזכות בחלק מירושת המנוח באמצעות צו ירושה על נכסים שלא הוזכרו בצוואה, ובאמצעות הסתלקות מהצוואה לטובתו, בנוסף יורש שנושל מהירושה יכול להגיש התנגדות לצוואה, ולטעון כי הצוואה אינה תקפה. אם הצוואה תפסל, היורש יזכה בחלקו בירושה על פי דין.

      יורש שהודר מהצוואה אינו יכול לזכות בחלקים בירושה באמצעות הסתלקות מהצוואה או ירושה על פי דין. על כן, על מנת לזכות בחלק מהירושה עליו להגיש התנגדות לצוואה, ולפסול את הצוואה. אם הצוואה תפסל, היורש יזכה בחלקו בירושה על פי דין.

      יצויין כי לאחרונה ניתנה החלטה בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד בהליך 36414-01-21, לפיה ניתן לערוך במקרים מסויימים הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים גם עם מי שהודר מהצוואה, אם היורשים שהודרו מוזכרים בצוואה או שהם יורשים לפי סעיף 2 לחוק הירושה – יורשים על פי דין או על פי צוואה.

      לפיכך דרך נוספת להתמודד עם נישול או הדרה מצוואה, היא באמצעות הסכם בין יורשים, בתנאי שמי שנושל או הודר מהצוואה הוא אכן יורש על פי דין או על פי צוואה, בתנאי שכל היורשים מסכימים על האמור בהסכם, ובתנאי שבית המשפט אישר את ההסכם.

      המשמעויות המשפטיות השונות של נישול והדרה מצוואה

      בשורה התחתונה, בעוד נישול מצוואה הוא חלקי, והמנושל עשוי לזכות בחלקים בירושה על אף שנושל ממנה, הדרה מצוואה היא מוחלטת. יחד עם זאת, גם עם הדרה מצוואה ניתן להתמודד באמצעות פסילת הצוואה, ובמקרים מסויימים, באמצעות הסכם בין יורשים, שיחלק את הירושה כפי הסכמת היורשים.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף