Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    איך להינצל מסכסוכי ירושה?

    הסיפור מוכר לכולנו, עם גילוי הצוואה נפתחת תיבת פנדורה. היורשים מתחילים להתכתש ביניהם, להחליף האשמות הדדיות, להעלות מן האוב סכסוכים עתיקי יומין, והיחסים בין בני המשפחה כולה מתערערים ומתפרקים לרסיסים.

    סכסוכי ירושה מלווים ברגשות שליליים רבים של כעס, שנאה, קנאה ותחושות קיפוח שסוחבים בני המשפחה עוד משחר ילדותם, ומתפרצים ביתר שאת עם גילוי הצוואה. האם יש דרך לעצור את כדור השלג המתגלגל, ולהינצל מסכסוכי ירושה?

    תוכן עניינים

    חשיבות עריכת הצוואה

    רכוש של מנוח שלא הותיר אחריו צוואה יחולק ליורשיו על פי דין. אם אתם מבקשים לערוך את הצוואה בהתאם לרצונכם, יתכן שההסדר הזה לא יספיק לכם, ועליכם לערוך צוואה ברורה ומפורשת מבעוד מועד, ולחסוך מחלוקות מיותרות.

    כך למשל תוכלו להורות בצוואה באופן מפורש כי בת הזוג הידועה בציבור תירש חלק מהעיזבון, ולמנוע סכסוכי ירושה וטענות שהיא לא הייתה בת הזוג של המנוח, או נסיונות שונים לנשל אותה מחלקה בירושה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      נימוק הוראות הצוואה ימזער את הסיכון להתנגדות לצוואה

      ככלל מומלץ לנמק הוראות ייחודיות שאינן טבעיות או שאינן נפוצות. כך למשל מומלץ לנמק צוואה שמדירה יורש על פי דין, כגון אחד הילדים. נימוק הצוואה עשוי לחסוך שאלות ותהיות לגבי הנישול או ההדרה של היורש, להבהיר שהשמטת היורש לא הייתה טעות, להעיד על כשירות המנוח ורצונו החופשי לצוות כך, ולהסיר את החשש להשפעה בלתי הוגנת של אחד היורשים על המנוח.

      האם מומלץ לכל אחד לעבור חוות דעת גריאטרית?

      החוק לא מחייב את המוריש לעבור חוות דעת שתקבע את כשרותו המנטלית והשכלית, שכן ככלל, כל אדם שאינו קטין ואינו פסול דין הוא כשיר לערוך צוואה, אלא אם יוכח אחרת. יחד עם זאת, במקרים שיש חשש ולו הקל ביותר לכשירות המצווה בטרם לחתימה על הצוואה, מומלץ בתוקף לעבור חוות דעת גריאטרית על ידי רופא מומחה, שיעיד על כשירותו לערוך צוואה.

      עריכת חוות דעת גריאטרית עשויה להציל את היורשים שלכם מסכסוכי ירושה על תוקף הצוואה וכשירות המצווה. חוות דעת גריאטרית שנערכת בזמן שהמוריש בחיים היא אמינה ומהימנה יותר, מאשר נסיונות לבחון את כשירות המנוח במועד עריכת הצוואה, לאחר מות המנוח.

      נשק יום הדין: תנאי מסלק מהצוואה

      אם יש בליבכם חשש שהיורשים שלכם יקלעו לסכסוך ירושה, שקלו להוסיף סעיף שמסלק מהירושה את מי שמבקש להתנגד לצוואה.

      בהליך 3740-03-16 השופט נפתלי שילה מצא לנכון להמליץ לציבור, על הוספת תנאי מסלק במקרים של התנגדויות חסרות יסוד באומרו:

      "לדאבון הלב, רואים אנו התנגדויות חסרות יסוד שמוגשות חדשות לבקרים. הכלי של "תניית סילוקין" הוא כלי ראוי שיש לעשות בו שימוש ויש להמליץ על "הכנסתו" לצוואות. ייתכן כי ככל שירבה השימוש בכלי זה והציבור יפנים, כי יש מחיר כואב להתנגדויות סרק, תקטן התופעה המצערת והרווחת של הגשת התנגדויות חסרות בסיס, שמבזות את הנפטר וגורמות לבזבוז זמן שיפוטי יקר"

      בהליך 37669-11-20 יושם השימוש בכלי תניית הסילוקין, במקרה בו אב ערך צוואה לא שוויונית לטובת בתו וחזה ששני בניו יתנגדו לצוואה. האב הורה בצוואתו שמי שיתנגד לצוואה או ידרוש חלק מהדירה שניתנה במתנה לבתו, ימצא עצמו מנושל כליל מהצוואה, וכל הרכוש יועבר לבתו בלבד. בניו של המנוח ניסו את מזלם והתנגדו לצוואה, אך מצאו עצמם מנושלים מכלל הירושה.

      חשוב לציין שעל אף שבית המשפט מאפשר ואף מעודד הוספת תנאי מסלק לצוואה, במקרה שיתברר כי המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה, שהופעלה עליו השפעה בלתי הוגנת או שיש עילה מוצדקת אחרת לפסילת הצוואה, בית המשפט עשוי לפסול את הסעיף או את ההוראה המסלקת.

      שמרו על שלמות המשפחה וערכו צוואה

      בשורה התחתונה, הדרך הטובה ביותר להינצל מסכסוכי ירושה ולשמור על שלמות המשפחה שלכם, היא עריכת צוואה מפורשת ומנומקת, שתבהיר את רצונכם האחרון באופן שלא משתמע לשני פנים.

      ככל שיעלה הצורך יש לשקול גם לעבור חוות דעת גריאטרית שתעיד על כשירותכם ויכולתכם להבין את טיב הצוואה. במקרים שאין כל ברירה אחרת, יש לשקול גם הוספה של תנאי מסלק שיכול לסייע להרתיע את היורשים מלהגיש התנגדות לצוואה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף