Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    איך מגישים תביעה בשם אדם שנפטר? [מדריך משפטי]

    קרוב אליכם נפטר ואתם מאמינים כי הוא היה זכאי לתבוע בעודו בחיים. אנשים רבים מאמינים כי כל מה שניתן לעשות לאחר מותו של אדם הוא להסדיר את צו הירושה או צו קיום צוואתו.

    אך לא כך הדבר. לעיתים מסתתרים כספים רבים נוספים שאינם הגיעו לידי המנוח בשעת מותו.

    תוכן עניינים

    האם מדובר בכספים אבודים או שמא יש באפשרותכם להגיש תביעה בשם האדם שנפטר? איך מגישים תביעה בשמו של הנפטר? ומי רשאי להגיש את התביעה? התשובות לשאלות אלו ואחרות במדריך שלפניכם.

    מי בעל זכות תביעה בשם המנוח?

    במקרים בהם קמה למנוח עילת תביעה כנגד אדם או גוף, רשאים יורשי העיזבון והשאירים לתבוע בשמו של המנוח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      נהוג לחשוב כי זכות התביעה קמה ל"עיזבון" המנוח, אך בית המשפט העליון הבהיר כי לא מדובר בגוף משפטי שרשאי לתבוע, אלא הזכות לתבוע בשם המנוח נתונה ליורשי המנוח שנכנסים בנעליו.

      לפיכך, על מנת להגיש תביעה בשם המנוח, על היורשים להגיש ראשית בקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה, שתגדיר אותם כיורשי המנוח.

      יצויין כי לשאירי המנוח (התלויים בו – בן זוגו, ילדו או הורהו), ישנה אפשרות במקרים חריגים לתבוע גם ללא צו ירושה או צו קיום צוואה כפי שיתואר בהרחבה בהמשך.

      כיצד מאתרים כספים של אדם שנפטר?

      הדרך הפשוטה והנוחה ביותר לאתר כספים של אדם שנפטר, היא במקרה שאדם הותיר אחריו צוואה שמפרטת את כלל רכושו, וכל שנותר ליורשים לעשות הוא ללכת בעקבות הצוואה ולממש אותה. יחד עם זאת יש לשים לב, כי יתכן שלמנוח היה רכוש נוסף לו הוא זכאי, במיוחד כאשר מדובר בצוואה ישנה. על כן מומלץ לברר האם למנוח היו זכאויות נוספות שלא נכנסו בגדר הצוואה.

      במקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה, או כאשר יש חשש שהיה ברשות המנוח רכוש נוסף שלא היה חלק מהצוואה, תאלצו לנסות לאתר בעצמכם את הכספים של המנוח.

      לצורך כך תוכלו להשתמש בשני אתרים ממשלתיים המרכזים את הנכסים הפיננסיים של כל אזרח ישראלי:

      • הר הכסף – איתור חשבונות פנסיונים ואיתור חשבונות בנק.
      • הר הביטוח – איתור פוליסות ביטוח.

      בירור זכויות בביטוח לאומי

      במקרה שהמנוח היה זכאי לקצבה, היורשים עשויים לקבל תשלום מאת המוסד לביטוח לאומי. חלק מהזכויות משולמות באופן אוטומטי, כמו למשל מענק פטירה לבני משפחת נפטר שהיה זכאי לאחת הקצבאות המזכות (כגון: קצבת אזרח ותיק, הבטחת הכנסה, קצבת נכות וכו').

      לעומת זאת בחלק מהמקרים תאלצו להגיש תביעה לביטוח הלאומי, כמו למשל במקרה של תביעה לגמלת תלויים כאשר מדובר בנפטר מפגיעה בעבודה.

      משיכת כספים מחשבון נפטר

      לאחר פטירתו של אדם, מוקפא כל רכושו ולא ניתן לעשות בו שימוש עד למתן צו ירושה או צו קיום צוואה. המשמעות היא כי לא ניתן למשוך כספים מחשבון בבעלות הנפטר פרט למספר חריגים:

      משיכת כספים מחשבון בנק משותף

      במקרים של חשבון בנק משותף, הבנק מאפשר לשותפים בחשבון לחתום על סעיף אריכות ימים, לפיו השותף שנותר בחיים יהיה רשאי להמשיך לבצע פעולות שגרתיות בחשבון לאחר מות המנוח.

      שימו לב שהאפשרות לבצע פעולות שגרתיות בחשבון אינה מקנות לשותף בעלות בכספים בחשבון. על כן ניתן לתבוע שותף שיבצע פעולות חריגות בחשבון, כגון ריקון החשבון, ולחייב אותו בהשבת הכספים לעיזבון המנוח.

      משיכת כספים מחשבון עמית בקרן

      במקרים בהם בחשבון ישנה יתרה נמוכה, רשאים בן הזוג של המנוח, ילדו או ההורה של המנוח למשוך את הכספים בטרם ניתן צו ירושה או צו קיום צוואה.

      לצורך כך על התובעים לעמוד בנוסף גם כל התנאים שלהלן:

      1. יתרת כספים נמוכה – עד 8,000 ₪ (הסכום מעודכן בכל שנה לפי שיעור שינוי המדד).
      2. המנוח לא הורה על מוטבים
      3. חלפו 3 שנים מיום פטירת המנוח וטרם ניתן צו ירושה או צו קיום צוואה.
      4. חתימה על הצהרה וכתב התחייבות לשיפוי – במקרה שאדם או גוף יטען כי הכספים מגיעים לו.
      5. לא ניתן למשוך במסגרת זאת את כספי הפיצויים שהפריש המעסיק של העובד, במקרים בהם העובד נפטר במסגרת יחסי עובד מעביד.

      האם ניתן לתבוע מעסיק בשם אדם שנפטר?

      כן. אם המנוח היה זכאי בחייו לזכויות מן העבודה במקרה של פיטורים, ניתן לתבוע את המעסיק כאילו המנוח פוטר, והמעסיק יחוייב לשלם לשאירי המנוח את פיצויי הפיטורין ככל שהמנוח היה זכאי לכך.

      כמו כן המעסיק יחוייב לשלם את משכורתו האחרונה של המנוח, לפדות ימי חופשה, דמי הבראה וכל זכות אחרת לה היה זכאי המנוח במסגרת עבודתו.

      מיצוי זכויות היורשים בעיזבון המנוח

      בשורה התחתונה, כשאדם נפטר אין זה מספיק להוציא צו ירושה או צו קיום צוואה, במיוחד כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה מפורטת שכוללת את כל הרכוש ששייך לו. חשוב לוודא ולברר האם המנוח היה זכאי לכספים שאינם נמצאו ברשותו בשעת מותו, ולתבוע אותם.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף