Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    עריכת צוואה בעת מלחמה (מדריך משפטי)

    בימי מלחמה טרופים אלו, כאשר נורא מסוג אחד מאחורינו וכאשר החשש מהעתיד לבוא נורא עוד יותר, אנשים רבים אשר נמנעו עד כה מעריכת צוואה מסיבות כאלה ואחרות, מבקשים כעת ובאופן בהול לדאוג לשאריהם לפי רצונם ולהסדיר את ענייניהם הרכושיים הכספיים מהר ככל שניתן ולמנוע סכסוכים משפטיים ומאבקי ירושה שהינם, כידוע, שכיחים עד מאוד.

    עריכת צוואה בעת מלחמה (מדריך משפטי)

    באופן רגיל ההמלצה הינה, כמובן, לערוך צוואה באופן מקצועי ובנחת, אך מאחר ואיננו מצויים בימים רגילים ומאחר ועבור רבים הגישה הפיזית לעורכי הדין מוגבלת יותר עתה, להלן נסקור כיצד ניתן יהיה לערוך צוואה בזמן המלחמה (או בכל מצב חירום אחר) באופן עצמאי ונכון ובאופן היעיל ביותר, ככל הניתן, ולהסדיר את חלוקת העיזבון בהתאם לרצון המצווה.

    בימי שגרה – כיצד ניתן לערוך צוואה?

    באופן "רגיל", קיימים ארבעה סוגי צוואות:

    1. צוואה בעדים – נערכת על ידי עורך דין, נחתמת על ידי המצווה מול שני עדים.
    2. צוואה בפני רשות – הנערכת מול רשות או נוטריון ללא עדים.
    3. צוואה בעל פה (הקרויה גם צוואת "שכיב מרע").
    4. צוואה בכתב יד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בימי מלחמה – כיצד נערוך צוואה בעצמנו?

      ניתן לערוך באופן עצמי "בבית" רק צוואה בכתב יד או צוואה בעל פה ("שכיב מרע"):

      צוואה בכתב (בכתב יד)

      מהי? – צוואה בכתב הינה למעשה, צוואה בכתב ידו של המצווה (ושלו בלבד), שנכתבה בעט כחולה באופן מפורט וברור ככל הניתן. על המצווה לפרט את פרטי הזיהוי שלו, של יורשיו, של כספיו, נכסיו וזכויותיו, לחתום את שמו ולציין את מועד עריכת הצוואה.

      האם ניתן להיעזר בעורך דין – עורך דין ירושה יכול לערוך ולשלוח את הצוואה למצווה בהתאם להוראותיו, אך המצווה חייב להעתיקה בכתב ידו מחדש, לחתום ולציין את מועד החתימה.

      האם יש חובה להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה – אין חובה אך מומלץ ביותר.

      החסרונות של צוואה בכתב יד – מאחר והצוואה הזו נערכת ללא עדים, הרי שלאחר מות המצווה, יהיה יותר קל לטעון כנגדה ובנוסף, המצווה הינו, הרי, בדרך כלל אדם מן היישוב אשר אינו בקיא בפרטי חוק הירושה (ובאופן טבעי כמובן) וככזה, אינו יכול "לכסות" את כל הסיטואציות שיכולות להיווצר בעתיד, מה שיכול ליצור סכסוכי ירושה עתידיים בין יורשים.

      צוואה בעל פה (צוואת "שכיב מרע")

      מהי? צוואה שניתנת בעל פה על ידי מצווה שהינו על ערש דווי (גוסס) או שהינו מאמין שהינו על סף מוות (רלוונטי ביותר לאור המאורעות האחרונים שפקדו אותנו).

      חובת עדים¬ – המצווה צריך לצוות את צוואתו בפני שני עדים כשירים, המבינים את שפת המצווה (בצוואה זו ניתן שהעדים יהיו אף נהנים בצוואה) ושומעים מכלי ראשון מפיו את צוואתו.

      חובת הכתב – שני העדים יעלו את הדברים ששמעו על הכתב סמוך ככל שניתן למועד עריכת הצוואה, יכתבו את יום ושעת עריכת הצוואה ויפרטו את הנסיבות בהן אכן לא נותרה בפני המצווה כל ברירה למעט להקריא צוואה בעל זו בפניהם, שני העדים צריכים לחתום.

      חובת הפקדה אצל הרשם לענייני ירושה – לאחר ששני העדים העלו את הדברים על הכתב וחתמו, הם מחויבים להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה.

      פקיעת הצוואה – אם אדם בתוך 30 ימים מיום היווצרות הסיטואציה שהצדיקה עריכת צוואה בעל פה, נותר בחיים, הצוואה פוקעת מאליה, למשל: אדם שנפצע באורח אנוש, ומקריא צוואה בעל פה בפני שני עדים- באם לאחר 30 ימים יצא האדם מכלל סכנה לחייו, הרי שצוואתו זו פוקעת מאליה.

      אם אדם בתוך 30 ימים מיום היווצרות הסיטואציה שהצדיקה עריכת צוואה בעל פה, נותר בחיים, הצוואה פוקעת מאליה

      דרך המלך, כמובן, אף בימים אלו כאשר עוד מתאפשר לעשות כן, הינה להתייעץ עם עורך דין ולערוך צוואה בצורה מסודרת, מפורטת וחוקית, אשר תוכל לייצג את רצונו האחרון של האדם, אך כאשר המצב אינו מאפשר זאת, ניתן לערוך צוואה בכתב יד או בעל פה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף