Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    סכסוכי ירושה בזמן שההורים עוד בחיים

    סכסוכים אינם מתחילים ביום פטירת ההורים, אלא הם קורמים עור וגידים עוד במהלך חייהם של ההורים, מושפעים מהדינמיקה המשפחתית וניזונים מכל מחלוקת וריב משפחתי.

    סכסוכי ירושה בזמן שההורים עוד בחיים בדרך כלל אינם נגמרים בעת חייהם, אלא מתנפחים ומחריפים לאחר מות ההורים. על מנת להמנע מנתק משפחתי, חשוב לנו שתדעו כיצד ניתן להתנהל עם סכסוכי ירושה שמתחילים עוד קודם לחלוקת הירושה.

    תוכן עניינים

    כיצד סכסוכי ירושה משפיעים על הורים שנמצאים בחיים?

    סכסוכי ירושה בזמן שההורים בחיים עשויים לגרום לקושי רב להורים, שפעמים רבות נמצאים בגילאים מתקדמים מאוד, ואף במצב סיעודי, ומאבדים שליטה לא רק על גופם אלא גם על רכושם.

    סכסוכי ירושה ומאבקים בין הילדים לאחיהם ובין הילדים להוריהם יכול לגרום מפח נפש לכל המעורבים, ובעיקר להורים, שנאלצים להתמודד בימיהם האחרונים עם נתק מהילדים או לחזות בקרע שנוצר בין ילדיהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ידוע כי הקשר בין בריאות המצב הנפשי לבריאות הפיזית אינו נפרד, המתח עשוי להחליש את האדם, לגרום לתחלואה ולהקשות עליו להתמודד עם מחלות. לפיכך, סכסוכי ירושה עשויים אף להחריף מחלות אצל ההורים.

      האם שיתוף הילדים באופן חלוקת הירושה יגרום לסכסוכי ירושה?

      לעיתים הורים בוחרים לשתף את ילדיהם באופן חלוקת הרכוש, להתייעץ עמם לפני עריכת הצוואה או להשאיר בידם עותק מהצוואה.

      ישנם מקרים בהם התייעצות עם הילדים לפני עריכת הצוואה יכולה להועיל לעריכת צוואה חכמה שתחלק את הרכוש בין הילדים באופן שיתאם את צרכיהם ולהקטין את הסיכוי לסכסוך ירושה לאחר המוות.

      יחד עם זאת, שיתוף הילדים באופן חלוקת הירושה טומן בחובו את הסיכון שסכסוך הירושה לא רק לא ימנע, אלא גם יתחיל בעוד ההורים בחיים, ימנע קשר בין הילדים או בין ההורים לילדים ויחריף לאחר מות ההורים.

      על ההורים לשקול היטב האם כדאי לשתף את הילדים באופן חלוקת הירושה על סמך הכרותם עם הילדים ועם מערכת היחסים ביניהם, ולהמנע מכך אם יש חשש שזה יגרום לפרוץ הסכסוך בעודם בחיים.

      האם כדאי לחלק את הרכוש לילדים בעוד ההורים בחיים?

      לעיתים הורים מבקשים למנוע סכסוכי ירושה על ידי חלוקת הרכוש שלהם בעודם בחיים, כך הם קונים שליטה מלאה מה יעשה ברכושם ולא משאירים מקום לספקות לאחר מותם.

      אך יש כמה חסרונות לאפשרות זו:

      חלוקת הרכוש מקטינה את מצבת הנכסים של ההורים בעודם בחיים

      היות ואף אדם אינו יודע את יום מותו, חלוקת מרבית הרכוש לילדים בעוד ההורים בחיים עשויה להותיר את ההורים עם מצבת נכסים קטנה, שלא תספק אותם עד לאריכות ימים. לאחר העברת הרכוש במתנה לילדים ומימוש כל הרכוש הנותר להם, הם עשויים למצוא את עצמם מבקשים מילדיהם לכלכל אותם.

      חבויות מס גבוהות יותר

      עסקאות במקרקעין עשויות להיות חייבות בהטלת מסים שונים. העברה בירושה לעומת זאת פטורה ממס, ועל כן העברת מקרקעין בירושה תחסוך חיובי מס גבוהים.

      סכסוכי ירושה בזמן שההורים עוד בחיים

      חלוקת הרכוש בין היורשים במטרה להמנע מסכסוכי ירושה לאחר המוות, לא תמיד תשיג את מטרתה, ולפעמים אף תביא לתוצאה המנוגדת – סכסוכי ירושה בזמן שההורים עוד בחיים. סכסוכים אלה עשויים להוביל לנתק בין הילדים להורים עצמם ולא רק מהאחים, ואף להחריף לאחר המוות.

      חשוב לציין שבמקרים מסויימים, בעיקר בגילאים מתקדמים של ההורים, יתכן שבית המשפט יבטל עסקאות העברה במתנה, אם יוכח שההורה שהעביר את הנכס לא היה כשיר לעשות זאת. לאחר ביטול עסקת המתנה, הנכס יוחזר לעיזבון ויחולק בין כל היורשים.

      האם מינוי אחד הילדים לאפוטרופוס יגרום לסכסוכי ירושה בזמן שההורים בחיים?

      ישנם מקרים בהם ההורים אינם יכולים עוד להחליט מה יעשה ברכושם, ויש צורך למנות להם אפוטרופוס. על פי רוב ממונה להם אפוטרופוס קרוב, שהוא אחד מהילדים. מקרים אלו עשויים לגרום לסכסוכי ירושה.

      מחד האחים האחרים יכולים לטעון כנגד האפוטרופוס שהוא עושה שימוש בכספיהם לטובתו, ושהוא משפיע עליהם בעריכת הצוואה בשל הטיפול הקרוב שלו בהם, ואף לסכל פעולות שלו בזמן שההורים בחיים.

      מאידך האח שמונה כאפוטרופוס עשוי לנסות להשפיע על ההורים להעדיף לתת לו חלק גדול יותר בירושה משום שבעוד הוא מקריב שנים מחייו למענם, שאר האחים לא טרחו לעשות דבר למענם.

      ישנן שתי דרכים לנסות להימנע מסכסוכים אלה:

      1. עריכת ייפוי כוח מתמשך – ההורים רשאים לקבוע מראש מי יטפל בעניינם כאשר הם לא יוכלו לקבל החלטות עבור עצמם. ניתן למנות בייפוי הכוח המתמשך מספר מיופי כוח ואף לחייב את מי שימונה לדווח לאנשים נוספים על אופן הטיפול ברכושם.
      2. דיווח לאחים – אם אחד מהאחים בלבד מונה כאפוטרופוס, מומלץ כי ידווח לשאר האחים על ההתנהלות בכספם של ההורים, יאפשר להם גישה למידע ויתעד את כל פעולותיו הכספיות. שיקוף ההתנהלות עשוי להפחית סכסוכים ולשמש כראייה שהוא פעל בתום לב במקרה הצורך.

      כיצד למנוע סכסוכי ירושה ולדאוג לשלום ההורים הקשישים?

      בשורה התחתונה, סכסוכים שמתנהלים עוד בחיי ההורים, משפיעים לרעה על מצבם הנפשי והבריאותי, ועשויים לגרום גם להחרפת הסכסוך לאחר מותם.

      כדאי למנוע סכסוכי ירושה בעוד ההורים בחיים, ולנסות לדאוג לשלומם של ההורים הקשישים, באמצעות שיתוף פעולה בין האחים, עריכת ייפוי כוח מתמשך וחלוקה מוסכמת של הנטל בטיפול בהורים.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף