Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם נכון להסריט את עריכת הצוואה? (מדריך משפטי)

    עם התקדמות הטכנולוגיה, והפשטות שבשימוש בה, התפתחו דרכים נוספות המאפשרות לאדם לתעד את עצמו בטרם למותו.

    צוואה מוסרטת בווידאו, היא צוואה מצולמת, המתעדת באופן ישיר את המנוח מצווה את כל עיזבונו ליורשיו.

    אך מה הוא התוקף המשפטי של צוואה מוסרטת? האם נכון להסריט את עריכת הצוואה? כיצד הסרטת הצוואה יכולה לסייע ליורשים? איך כדאי להסריט את הצוואה? והאם בעתיד ניתן יהיה לערוך צוואה תקפה מוסרטת בווידאו?

    תוכן עניינים

    האם צוואה מוסרטת היא צוואה תקפה?

    חוק הירושה התכשכ"ה-1965 קובע 4 דרכים בהן ניתן לערוך צוואה:

    • צוואה בכתב יד – צוואה הנכתבת כולה על ידי המנוח בכתב ידו.
    • צוואה בפני עדים – צוואה הנחתמת על ידי המנוח בפני שני עדים.
    • צוואה בפני רשות – צוואה הנחתמת על ידי המנוח בפני רשות כגון נוטריון, בית משפט וכו'.
    • צוואה בעל פה – צוואה המוקראת בעל פה לשני עדים המבינים את שפתו של המנוח, רק במקרים בהם המנוח רואה עצמו עומד אל מול פני המוות. צוואה זאת תהיה תקפה במשך חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו את עשייתה, אם המצווה לא נפטר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות


      צוואה מוסרטת, אינה עונה על התנאים של אף אחת מהדרכים לעריכת צוואה שנקבעו בחוק הירושה, ולפיכך היא אינה צוואה תקפה.

      יחד עם זאת, אדם רשאי להסריט את עצמו עורך צוואה כתוספת לעריכת צוואה תקפה. כך אדם העורך צואה בכתב יד, יכול לתעד עצמו כותב את הצוואה ומקריא אותה בפני מצלמה. כמו כן אדם שעורך צוואה בפני עדים, רשאי להסריט את כל מעמד עריכת הצוואה.

      האם בעתיד ניתן יהיה להסריט את עריכת הצוואה?

      תזכיר חוק הירושה, התשפ"א-2021 מציע לשנות את חוק הירושה, ולהוסיף אפשרות של צוואה בהקלטה חזותית. אם תזכיר החוק יהפוך להצעת חוק שתתקבל בכנסת, יתכן וניתן יהיה בעתיד לערוך צוואה חזותית, באמצעות הסרטת עריכת הצוואה.על פי התזכיר, צוואה בהקלטה חזותית, תחשב להקלטה המשלבת קול ותמונה בה המצווה מזדהה בשמו, מציין את תאריך הקלטת הצוואה, ומציין בסופה כי זו צוואתו.

      על ההקלטה להיעשות באופן רציף ללא עצירת הצילום, תוך צילום פני המצווה. את ההקלטה יש לשמור באמצעי לאחסון מידע שהוקלט באופן חזותי, כך שלא יעשה בה כל שינוי. כמו כן תזכיר החוק מציע לחייב את הפקדת הצוואה החזותית, אצל הרשם לענייני ירושה, על ידי המצווה עצמו.

      מה החשיבות של הסרטת עריכת הצוואה?

      צילום והסרטה של אופן עריכת הצוואה יכול לסייע באופן ניכר במקרים של התנגדות לצוואה, כאשר המתנגדים טוענים כנגד אופן עריכת הצוואה.

      תיעוד מצבו הנפשי והבריאותי של המצווה

      במקרים בהם מתנגד לצוואה טוען כנגד מצבו הנפשי והבריאותי של המצווה, הסרטת עריכת הצוואה, יכולה להעיד באופן בלתי אמצעי כי המצווה היה כשיר וצלול במועד עריכת הצוואה.

      כך למשל הסרטה של שיחת פתיחה קצרה בטרם לעריכת הצוואה, הסרטה של המצווה הולך לרופא או לבנק, מנהל שיחת חולין וכו', יכולה להעיד על מצבו הנפשי והבריאותי, ולסכל טענות כנגד צלילותו.

      תיעוד עריכת הצוואה ללא השפעה בלתי הוגנת או מעורבות בעת עריכת הצוואה

      במקרים בהם מתנגד לצוואה טוען כי הצוואה נעשתה בהשפעה בלתי הוגנת או תוך מעורבות בעת עריכת הצוואה, הסרטת הצוואה יכולה להעיד באופן בלתי אמצעי כי המצווה הבין את הצוואה וערך אותה ללא מעורבות או השפעה בלתי הוגנת.

      כך למשל הסרטת הצוואה יכולה להעיד שהמצווה הוא שמסר את הוראות הצוואה לעורך הדין, שלא היו נהנים מהצוואה שנכחו בעת עריכתה, שהמצווה קרא את הצוואה, שהוא ניהל שיחה על הוראות שאינן ברורות לו, חתם על הצוואה בעצמו בנוכחות שני עדים וכו'.

      איך נכון להסריט את עריכת הצוואה?

      על מנת שהסרטת עריכת הצוואה תוכל לשמש כראיה מהימנה שתחזק את אמינות הצוואה, נכון יהיה להסריט את הצוואה בנוכחות של עדים נוספים, שיוכלו לדאוג לאופן עריכת הסרטון, כך המצווה יהיה פנוי לערוך את הצוואה.

      חשוב לתעד את מצבו הנפשי והבריאותי של עורך הצוואה, למשל באמצעות שיחת פתיחה בטרם לעריכת הצוואה.

      לאחר מכן יש להסריט את רגעי עריכת הצוואה כולה. חשוב לשים לב לאיכות הסאונד והתמונה, כך שהצילום יהיה רציף ולא קטוע, וכך שקולכם ישמע באופן ברור ונהיר. עוד חשוב לאחסן את קטע הווידאו במספר עותקים, כך שהראיה תשמר לאורך זמן, ולא תאבד או תושמד.

      ראיית הזהב: הסרטת עריכת הצוואה

      בשורה התחתונה, כיום לא ניתן לערוך צוואה באמצעות הסרטתה בווידאו, אך ניתן להסריט את עריכת הצוואה לצורך חיזוק ראייתי של הצוואה, והפחתת הסיכון להתנגדות לצוואה.

      הסרטת הצוואה תסייע ליורשים להוכיח כי המצווה היה כשיר וצלול בעת עריכת הצוואה, שהוא הבין את הצוואה, ושלא הופעל עליו לחץ בעת עריכתה, כך שבסופו של יום, הצוואה תקויים.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף