Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    התנגדות לצו ירושה

    כאשר אדם נפטר אך לא השאיר אחריו צוואה מסודרת ליורשיו, חל על העיזבון חוק הירושה שמסדיר את חלוקת הרכוש. לעיתים מתגלים חילוקי דעות באשר לחלוקת הירושה וכאן החוק מאפשר ליורשים להתנגד למהלך. במקרים מסוימים אפשר לגרום לחלוקה שונה אם התקיימו מספר תנאים לכך.

    במקרה שבו אדם נפטר, אך לא השאיר אחריו צוואה מסודרת ליורשיו, חוק הירושה קובע מה יהיה סדר הירושה וכיצד יחולק הרכוש ביניהם. כדי לעשות זאת על פי החוק, יש להוציא צו ירושה. אולם, מה קורה אם מתגלה שצו הירושה לא נכון, פוגע באחד היורשים או שהתגלה מידע חדש אודות הירושה?

    תוכן עניינים

    מהי התנגדות לצו ירושה?

    כאשר מגישים בקשה לצו ירושה אצל רשם הירושות, הרשם מפרסם את הבקשה לצו בעיתון ונותן פרק זמן של 14 ימים שבהם ניתן להגיש התנגדות לצו הירושה. התנגדות לצו ירושה אפשר להגיש אם מתברר שפרטי הצו לא נכונים, שחסר בהם מידע, שיש עובדות לא נכונות או שהתגלה מידע חדש על היורשים שהצו לא כולל. לדוגמה: אם התגלתה צוואה של המנוח שלא היה ידוע על קיומה קודם לכן.

    כיצד מגישים התנגדות לצו ירושה?

    ראוי לזכור שאת ההתנגדות אפשר להגיש בפרק הזמן של 14 יום מהרגע שבו רשם הירושות פרסם בעיתון את הבקשה לצו הירושה. את ההתנגדות לצו אפשר להגיש לרשם הירושות בכתב או באופן מקוון. בבקשה להתנגדות יש לכתוב את הפרטים המדויקים של היורשים והמוריש, לציין את הטענות ולנמק מדוע מתנגדים. חשוב לציין שבהתנגדות יש להביא עובדות או טענות חדשות שלא היו בצו המקורי. ניתן ואף רצוי לגבות טענות כאלה במסמכים חדשים שתומכים בנימוקים עצמם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בנוסף, יש לצרף לבקשת ההתנגדות תצהיר חתום על ידי עורך דין שמאשר את נכונות הפרטים של הבקשה. על מנת להמשיך בטיפול, חובה לשלם אגרה לרשם הירושות. גם את האגרה ניתן לשלם באופן מקוון או בעמדות תשלום אצל רשמי הירושות בכל אזור. לאחר מכן, רשם הירושות יבדוק את הבקשה ואם היא תקינה, הרשם יעביר אותה לבית המשפט לענייני משפחה להמשך הליך משפטי.

      מהן העילות להתנגדות לצו ירושה?

      ישנן כמה עילות להתנגדות, אלה העיקריות שבהן:

      אם התגלתה צוואה חדשה – במקרה שבו לאחר פרסום צו ירושה, התגלה שלמנוח יש צוואה לא היה ידוע על קיומה קודם ולכן יש לבטל את צו הירושה ולפעול על פי הנחיות הצוואה החדשה.

      לא כל היורשים רשומים בצו הירושה – ייתכן שישנם כמה יורשים אך בצו הירושה שהוגש לא כולם רשומים כיורשים החוקיים. החשש כאן הוא שמי שלא רשום בצו הירושה בעצם מנושל מהעיזבון ולכן צריך לתקן את הצו. קורה לעיתים שיורש מסוים לא נרשם בטעות אך לפעמים מתברר ש\נעשתה התעלמות מכוונת כנגד היורש, כנראה בעקבות סכסוך או רצון להטות את הירושה לטובת אחרים.

      הרשומים בצו הצוואה אינם זכאים – אם מתגלה שהיורשים הרשומים בצו הצוואה או אחד מהם לא זכאים לרשת את עיזבון המנוח, אפשר להתנגד לצו. הכוונה כאן שישנם קרובים שהיו בסביבת המנוח אך אינם ילדיו או צאצאיו ולכן אין להם עדיפות בירושה לפי החוק.

      החלטת בית המשפט בהתנגדות

      בית המשפט ידון בבקשה ובמידע שהוגש לו על ידי המתנגדים ויבחן האם מדובר בהתנגדות שאכן מסבירה שצו הירושה המקורי מוטעה או שגוי כלפי היורשים. יתכן שבית המשפט ידחה את ההתנגדות כי אין בה טענות חזקות מספיק וצו הירושה יתקיים כרגיל.

      אם בית המשפט יקבל את הטענות, הוא יכול להורות על תיקון צו הירושה כך שההוראות החדשות יקוימו על פי החוק. אם בית המשפט ישתכנע כי צו הירושה כולו פגום, הוא יכול להורות על ביטול הצו כולו. המשמעות היא שאין לצו הירושה תוקף משפטי יותר עבור היורשים ויהיה עליהם להוציא צו אחר ומתוקן.

      בסופו של דבר, אם ניתנה בקשה לצו ירושה, יש פרק זמן להתנגד אליו אם מי מהיורשים רואה עצמו נפגע מהצו ופרטיו. את ההתנגדות יש להגיש לרשם הירושות ולכלול בה את הטענות, הנימוקים והעובדות החדשות שקיימות ולא היו ידועות קודם.

      בית המשפט ידון בטענות ויבחן האם הן מספקות עילה להתנגדות על פי החוק. בית המשפט יכול לדחות את ההתנגדות ולהורות לקיים את הצו. בנוסף, בית המשפט יכול להורות על תיקון הצו או על ביטולו הכללי.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף