Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    הוראה אסורה בצוואה (מדריך משפטי)

    רצון האדם כבודו ובייחוד, רצונו האחרון של האדם המובא בצוואה שערך טרם לכתו מן העולם. ככלל, צוואתו האחרונה של אדם תכובד ותקוים כלשונה והשאיפה, לתת ביטוי לרצונות אלה של המנוח כמעט בכל מחיר.

    הוראה אסורה בצוואה (מדריך משפטי)

    למרות האמור, לעיתים מתעוררים מקרים בהם הצוואה כוללת הוראות אסורות – כאלה שאינן ניתנות לביצוע באופן חלקי או מלא, או כאשר הוראה מסוימת אינה חוקית, אינה מוסרית או אינה אפשרית לביצוע מסיבות כאלה ואחרות ואז, בית המשפט הוא זה אשר יחליט בדבר גורל אותה הוראה או אותו תנאי ובהתאמה, בדבר גורל הצוואה בכלל.

    תוכן עניינים

    מהי הוראה אסורה בצוואה?

    הוראה אסורה בצוואה הינה הוראה אשר מפאת אי חוקיותה, מוסריותה, או מבחינת אי היותה אפשרית לביצוע – תבוטל על ידי בית המשפט (ועל ידו בלבד) לאחר בחינתו את הנסיבות ואת רוח הצוואה כולה.

    אילו הוראות יכולות להיחשב כהוראות אסורות?

    חוק הירושה קובע כי הוראה אסורה הינה הוראה שאינה חוקית, אינה מוסרית, או בלתי אפשרית לביצוע:

    הוראה שאינה חוקית – הוראה אשר במועד קיום הצוואה, הינה מנוגדת לכל חוק מחוקי ישראל כמו למשל, אם המצווה מורה ליורש לבצע עבירות פליליות (כמו לזייף מסמכים, לגנוב וכיו"ב) או שמוריש ליורש משהו שמלכתחילה לא ניתן (כמו רישיון עורך דין), ברור שההוראה אינה חוקית והיא תבוטל.

    הוראה שאינה מוסרית – מאחר ואין מבחן מוגדר ל"מוסריות מהי" שהרי עניין שבעיני אחד נחשב למוסרי ובעיני אחר יכול להיחשב שלא, אזי בית המשפט יבחן את אותה ההוראה ברוח תקנת הציבור (האדם הנורמטיבי והסביר) ובהתאם לנסיבות הצוואה ולרצון המנוח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      למשל, מצווה אשר ציווה כי ילדיו לא יירשו את חלקם אם יינשאו לבן זוג מאותו המין, או מצווה אשר ציווה רק הירושה תינתן רק למי שיעבור להתגורר במרכז הארץ- הוראות אלה יכולת להיות בלתי מוסריות בעיני היורשים, אך סבירות בנסיבות רצון המת ולפיכך, ייתכן שבית המשפט יחליט שלא לבטלן.

      הוראה שאינה אפשרית לביצוע כתנאי לזכייה בירושה – כמו מצווה אשר קובע, כי רק במידה שיורש יטפס על האוורסט, יקבל את הירושה- סביר להניח, כי הוראה זו תבוטל, אך היורש עדיין יקבל את חלקו בירושה.

      התנגדות לקיום צוואה בעילה של הוראה אסורה

      מי שמצא עצמו נפגע מהוראה או מהוראות צוואה בשל היותן, לטעמו, לא חוקיות או לא מוסריות או שאינן אפשריות לביצוע, יגיש התנגדות לצו קיום הצוואה לרשם לענייני ירושה וזו, תועבר להידון בפני בית המשפט. להגשת ההתנגדות, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין ירושה.

      מתי הוראה אסורה תעמוד למבחן?

      הוראה אסורה תיבחן על ידי בית המשפט לאחר הגשת התנגדות לקיום הצוואה כאמור, במועד קיום הצוואה (ולא בעת עריכתה) וזאת, מן הטעם הפשוט שייתכן שהיו הוראות מסוימות שהיו בלתי חוקיות או מוסריות ביום עריכת הצוואה, אך הפכו לחוקיות או לגיטימיות במועד קיום הצוואה.

      הוראה אסורה תיבחן על ידי בית המשפט לאחר הגשת התנגדות לקיום הצוואה

      מי יכול לבטל הוראה אסורה

      הסמכות לביטול הוראה אסורה, נתונה לבית המשפט בלבד. לבית המשפט יש את שיקול הדעת הבלעדי לבחון את אותה ההוראה בראי הנסיבות הספציפיות של אותה הצוואה ותוך שרואה לנגד עיניו את רצון המנוח בצוואה ככל הניתן.

      האם ההוראה האסורה תבוטל לבדה או שתבוטל הצוואה כולה?

      לעיתים ניתן יהיה לבטל את אותה הוראה האסורה, ולהותיר את יתר הוראות הצוואה על כנן וכך, בעצם שומר בית המשפט על המטרה העיקרית, שהינה כיבוד צוואתו ורצונו של המנוח.

      אך לעיתים עצם ביטול ההוראה יכול להשליך, לסתור או לעקר מתוכן את יתר סעיפי הצוואה, או שרוב הוראות הצוואה הינן בעצם בלתי חוקיות או בלתי מוסריות- במקרים כאלה, ייאלץ בית המשפט להורות על ביטול הצוואה כולה ועיזבון המנוח יחולק בין היורשים בהתאם להוראות חוק הירושה.

      על מנת שלא לעמוד במצב בו רצון המנוח בצוואה לא יכובד, יש להקפיד בעת עריכת הצוואה על כל הוראותיה וסעיפיה שאחרת, מטרת הצוואה כולה- הסדרת חלוקת הרכוש ומניעת סכסוכים משפטיים משפחתיים בעתיד- בהכרח תיפגע.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף