Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהי צוואה בחיים ומה תוקפה? (מדריך משפטי)

    עם הקדמה והטכנולוגיה חייהם של חולים רבים מתארכים, ואנו עדים לחולים רבים יותר שנותרים בחיים, אך לא כשירים להחליט עבור עצמם. צוואה בחיים היא מסמך בו אדם נותן הנחיות על אופן הטיפול הרפואי אותו הוא מבקש לקבל, במקרה בו הוא נוטה למות ולא מסוגל להביע את רצונו.

    מהי צוואה בחיים ומה תוקפה? (מדריך משפטי)

    כיצד עורכים צוואה בחיים? האם ניתן לקבוע כל הוראה במסמך צוואה בחיים? מה תוקפה של צוואה בחיים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להחליף מסמך צוואה בחיים? לפניכם מדריך משפטי מקצועי על הזכות לבחור בטרם עת, את הטיפול הרפואי במצב סופני.

    תוכן עניינים

    מהי צוואה בחיים?

    צוואה בחיים היא מסמך מכוח חוק החולה הנוטה למות התשס"ו-2005 שמטרתו להסדיר את הטיפול הרפואי בחולה הנוטה למות.

    על פי חוק החולה הנוטה למות, רשאי אדם לתת הנחיות רפואיות מקדימות, לבקש טיפול רפואי מאריך חיים, לבקש להימנע מטיפול רפואי מאריך חיים, או לבקש למנות מיופה כוח שיחליט במקומו לגבי טיפול רפאי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד עורכים צוואה בחיים?

      על מנת לערוך צוואה בחיים על פי חוק החולה הנוטה למות יש לתת הנחיות רפואיות מקדימות בכתב, על גבי טופס ייעודי ולחתום עליו בפני שני עדים שיחתמו ויאשרו שאין להם אינטרס במי שנתן את ההנחיות ושהם אינם מיופה כוח של נותן ההנחיות.

      מה התנאים לעריכת צוואה בחיים?

      • אדם שמלאו לו 17 שנים.
      • האדם לא הוכרז פסול דין.
      • האדם מסוגל להביע את רצונו.
      • האדם מסוגל להבין ולקבל החלטות בעניינים הרפואיים הנוגעים אליו.
      • האדם חתם על המסמך כשהוא מבין את תוכנו ואת משמעויותיו, מתוך רצונו החופשי והאמיתי.
      • צוואה בחיים תערך בכתב ותחתם בכתב ידו של המצווה.
      • צוואה בכתב תחתם בפני שני עדים ללא אינטרס.

      היכן מפקידים צוואה בחיים?

      את הצוואה בחיים ניתן להפקיד בכל מקום שנותן ההנחיות מבקש. יחד עם זאת, מומלץ להפקיד אותה במאגר המידע של משרד הבריאות, המרכז להנחיות רפואיות מקדימות, רחוב ירמיהו 39, ירושלים. ת"ד 1176.

      את הצוואה בחיים ניתן להפקיד בכל מקום שנותן ההנחיות מבקש

      מה תוקפה של צוואה בחיים?

      תוקף ההנחיות של צוואה בחיים, הוא למשך 5 שנים מהיום בו נחתם טופס ההנחיות הרפואיות המקדימות, אלא אם נותן ההנחיות קבע תקופה קצרה יותר.

      הארכת תוקף ההנחיות תתאפשר על גבי טופס "הוראה להארכת תוקפן של הוראות רפואיות מקדימות", שיחתם גם הוא בפני שני עדים. טופס הארכה יהיה תקף גם הוא למשך 5 שנים מהיום בו הוא נחתם.

      אילו הוראות לא ניתן לקבוע בצוואה בחיים?

      לא ניתן לקבוע בצוואה בחיים כל הוראה בה יחפוץ המצווה, החוק אוסר על המצווה להורות הוראות המצוות על המתה באופן יזום ומכוון.

      כך קובע החוק במפורש כי לא ניתן להורות על:

      1. סיוע להתאבדות.
      2. פעולות שמטרתן היא המתה במעשה.
      3. הפסקה יזומה ומכוונת של טיפול רפואי רציף, כגון ניתוק מכשיר הנשמה. יחד עם זאת מודגש כי מותר להמנע מחידוש טיפול רפואי רציף שנפסק שלא במכוון, או שלא בניגוד להוראות כל דין, ומותר להמנע מחידוש טיפול רפואי מחזורי.

      האם יש הבדל בין צוואה בחיים לייפוי כוח מתמשך?

      כן, מדובר במסמכים שונים שיכולים להשלים זה את זה, אך לא להחליף זה את זה.

      ההבדל העיקרי בין צוואה בחיים לבין ייפוי כוח מתמשך, הוא שצוואה בחיים מתייחסת באופן ספציפי לנושאים הרלוונטיים לחולה שעומד למות ואינה מתייחסת לנושאים אחרים, כמו מה יעשה ברכושו של האדם, היכן יגור וכו'. מנגד, בייפוי כוח מתמשך לא ניתן לתת הנחיות רפואיות מקדימות הנוגעות לחוק החולה הנוטה למות.

      כמו כן, ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף אי מתי שאדם מאבד את כשירותו ואינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו. לעומת זאת צוואה בחיים נכנסת לתוקף רק במקרים בהם אדם הוגדר כחולה הנוטה למות.

      זכות החולה הנוטה למות לבחור את הטיפול הרפואי בו

      בשורה התחתונה, צוואה בחיים, היא טופס של הנחיות רפואיות מקדימות, בה ניתנת לאדם הזכות לקבוע כיצד לנהוג בו במקרה בו יוכרז כחולה הנוטה למות, ולא יוכל לעשות זאת מפאת מצבו הרפואי.

      כך אדם רשאי לבקש טיפול חריג להארכת חייו גם אם לדעת הרופא האחראי אין לכך הצדקה בנסיבות העניין, להימנע ממתן טיפול רפואי, או למנות מיופה כוח שיחליט עבורו כאשר יהיה במצב סופני. תוקפה של צוואה בחיים הוא קצר ונמשך למשך 5 שנים בלבד, לכן חשוב לזכור להאריך אותה במקרה הצורך, על מנת לתת לה תוקף.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף