Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    ירושה של חברה: איך מעבירים את העסק לדור ההמשך? (מדריך משפטי)

    חילוף הדורות בעסק משפחתי הוא זמן רגיש ביותר. ניהול לא נכון של העברת העסק לדור ההמשך, עלול לגרום לסכסוך ירושה עקוב מדם, ולגרום לעסק המשפחתי לנזקים כלכליים כבדי משקל, ואף לקריסתו המוחלטת של העסק.

    ירושה של חברה: איך מעבירים את העסק לדור ההמשך? (מדריך משפטי)

    מי ירש את העסק המשפחתי? כיצד להתכונן להעברת העסק לדור ההמשך? מתי כדאי להתחיל את התהליך? איך להימנע מסכסוכי ירושה שיגרמו לעסק המשפחתי לפשוט את הרגל? ואיך ניתן להבטיח שדור ההמשך ירש את העסק המשפחתי?

    תוכן עניינים

    מתי כדאי להתחיל את התהליך של העברת העסק לדור ההמשך?

    העברה לדור ההמשך באמצעות עריכת צוואה

    בהעדר צוואה, רכושו של כל אדם יחולק על פי חוק הירושה, ליורשים על פי דין. צוואה מפורטת שתעביר את הבעלות בעסק ליורשים, תמנע מצב של חלוקת העסק המשפחתי למי שאינכם מעוניינים להעביר להם את הבעלות על העסק.

    כך למשל תוכלו לערוך צוואה הדדית, שתבטיח מצד אחד את הבעלות בעסק לבן הזוג, ומצד שני תבטיח שלאחר מותו, הבעלות בעסק תועבר לילדיכם המשותפים, ולא לאף אדם אחר.

    העברה לדור ההמשך לפני המוות

    תהליך ההעברה הבין דורית עשוי להמשך זמן רב, ורצוי להתחיל להכין את דור ההמשך לקחת את המושכות בהקדם. על אף חשיבותה של עריכת צוואה, היא אינה מספקת מענה שלם לכל הצרכים והקשיים, שעלולים להתעורר מהליך העברת העסק לדור ההמשך.

    על כן, העברת העסק לדור ההמשך כדאי שתתחיל עוד בטרם לגילוי הצוואה של בעל העסק, בגילאים בהם בעל העסק עדיין כשיר ומתפקד. לרוב מומלץ להתחיל את העברת העסק לדור ההמשך בגילאי 50-60, כך שלבעל העסק יהיה זמן מספיק להכשיר את דור ההמשך לניהול העסק.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שלבו את דור ההמשך בהדרגה בעסק המשפחתי, העבירו להם את הידע והמקצועיות, והכניסו אותם אט-אט למעגל הפנימי של העסק.

      לקראת העברת הסמכויות בעסק, מומלץ לעדכן את הבנקים איתם אתם עובדים על שינוי הבעלות המתקרב, ולהימנע מלהפתיע אותם. בהמשך, לאחר שינוי הבעלות, יש לעדכן גם את הספקים והאנשים המקצועיים איתם העסק עובד.

      העברת העסק לדור ההמשך כשאתם עוד בחיים, תספק לכם שליטה במתרחש, תעזור לכם לצמצם סכסוכי ירושה, ותאפשר לכם לחזור בכם ממינוי היורש שינהל את העסק, ולקבוע יורש מתאים יותר.

      מינוי יורש שינהל את העסק

      אחד הקשיים הגדולים בהעברת העסק לדור ההמשך הוא מציאת יורש מתאים שינהל את העסק. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעסק משפחתי, שם מעורבות גם אמוציות רבות, ומאבקים משפחתיים נושנים.

      אחד הקשיים הגדולים בהעברת העסק לדור ההמשך הוא מציאת יורש מתאים שינהל את העסק

      שימו לב אם אתם מעוניינים להעביר את המושכות בעסק ליורש אחד, או לפזר את הסמכויות השונות בין היורשים, ולחסרונות והיתרונות של כל אחת מהאפשרויות. מדובר בהחלטות כבדות משקל, שאינן משפטיות-עסקיות בלבד, אלא מעורבים בהן גם שיקולים אישיים ורגשיים.

      ישנה חשיבות גדולה למינוי יורש שיתאים לנהל את העסק, למניעת חיכוכים בין בני המשפחה שעלולים להזיק להמשך ניהול העסק, ולעיתוי של החלפת הבעלות בעסק. על כן מומלץ להיעזר באנשי מקצוע אובייקטיביים, שיתנו את דעתם לאופן ניהול העסק בהתאם לאופיו, ובהתאם ליורשים הפוטנציאליים לניהול העסק.

      האם בעל עסק צריך למנות מנהל עיזבון?

      פטירת בעל העסק, מייסד החברה, עשויה להקפיא את פעילויותיה של החברה. ככלל, בתי המשפט נוהגים למנות מנהל עיזבון זמני עד למתן צו הירושה או צו קיום צוואה, אך מומלץ כי בעל העסק יערוך צוואה וימנה בעצמו את מנהל העיזבון. כך יוכל בעל העסק לבחור בעצמו את מנהל העיזבון בעסק, ולתת לו הוראות מפורטות ומדויקות כיצד לפעול.

      חשוב לקחת בחשבון שתפקידו של מנהל העיזבון הוא מוגבל, והוא כפוף להוראות בית המשפט, מה שעשוי לסרבל את ניהול העסק השוטף, להקפיא חלק מהפעילויות ולהוביל להפסדים. לכן חשוב להסדיר בתקנון החברה, את אופן העברת מניות העסק, לרבות בזמן שבין מות בעל העסק ועד למתן צו קיום הצוואה.

      הקמת קרן נאמנות

      קרן נאמנות היא העברת בעלות בנכס לנאמן, המקנה לו זכות לפעול בנכס, בהתאם להוראות שנתן מקים קרן הנאמנות.

      הקמת קרן נאמנות תוכל להבטיח את העברת העסק לדור ההמשך, גם שנים רבות קדימה. באמצעות הקמת קרן נאמנות, ניתן להעביר את השליטה בעסק לאחר אובדן כשירותו המשפטית או מותו של בעל העסק, לידי נאמן האחראי על ניהול העסק, בהתאם להוראות שיתן בעל העסק, וכך לשמר את העסק.

      הבטיחו את העסק המשפחתי לדורות הבאים

      בשורה התחתונה, העברת עסק לדור ההמשך היא משימה מורכבת וארוכה, שכדאי להתחיל אותה עוד בחיי המוריש.

      חשוב לבחון היטב את כל הכלים המשפטיים הנתונים לבעל העסק, בעזרת עורך דין ירושה. עורך הדין יבחן כיצד לנהל את העברת העסק, בהתאם לאופיו של העסק המשפחתי, ולאופיים של היורשים הפוטנציאליים, כך שתבטיחו את המשך חייה של החברה גם לדורות הבאים.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף