Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מתי יורה הרשם לענייני ירושה על מתן צו ירושה?

    תוכן עניינים

    להבין את ההיגיון מאחורי צו ירושה

    למרות הבלבול הנפוץ מאד, יש להבין כי מימוש של צו ירושה איננו זהה למימוש של צוואה. צוואה היא מסמך אשר נכתב, ובמקרים רבים הוא גם מוכר לשארי בשרו של הנפטר. לעתים קרובות צוואה נכתבת זמן רב לפני שהאדם נפטר, והיא אכן גם יכולה להישמר אצל הרשם לענייני ירושה, אם ירצה בכך כותב הצוואה.

    לעומת זאת, צו ירושה הוא עניין אחר לחלוטין. הצו ניתן למעשה במצב שבו לא קיימת צוואה, ויש צורך בגוף רשמי מטעם המדינה, אשר יורה על חלוקת הירושה בין הנפטרים.

    יש גם להבדיל בין הרשם לענייני ירושה לבין בית משפט לענייני משפחה. בית משפט לענייני משפחה, מתערב כאשר נוצר סכסוך בין היורשים הפוטנציאליים, ולעתים הוא גם יכול להתערב כאשר יש צוואה בנמצא. לעומת זאת, הרשם לענייני ירושה לא יתערב בהכרח כאשר נוצר סכסוך, אלא לעתים מדובר על הסכמה של כל היורשים. בואו נפרט את הסיטואציות שבהן הרשם יכול להתערב ולהוציא צו ירושה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      המקרים שבהם הרשם מתערב

      1. אין צוואה ואין סכסוך – אלו הם למעשה רוב המקרים שבהם הרשם מוציא צו ירושה. זהו מצב שבו הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, אך במקביל לא קיים שום סכסוך בין שארי בשרו. אלו הם מקרים בהם לרוב היורשים הטבעיים עודם בחיים. היורשים הטבעיים הם בן/בת הזוג של הנפטר (בין אם נשואים ובין אם ידועים בציבור), וכן צאצאיו הישירים של הנפטר. במצב כזה הפניה לרשם לענייני ירושה היא בעיקרה פניה פורמלית – יש צורך באישורו על מנת שיהיה ניתן לחלק את הירושה כדת וכדין לפי החוק.
      2. אין צוואה ונוצרת מחלוקת – במצב כזה, אין צוואה, אך לא ברור מי רשאי לקבל את הירושה של הנפטר. לפי שממהרים להגיש תביעה דרך בית משפט לענייני משפחה, יש לפנות ראשית אל הרשם לענייני ירושה. במקרה כזה הרשם משתמש בדיני הירושה של ישראל, וקובע כמה אחוזים מן הירושה מגיעים למגישי הבקשה. שימו לב שבמקרה הנ"ל, עליכם בכל מקרה להגיש את הבקשה להוצאת צו ירושה בידיעה שכל יורש פוטנציאלי, או אדם אשר חושב כי ראוי שהוא יירש חלק מהסכום. הרשם בעצם קובע בהחלטתו איזה חלק מהירושה יקבל כל אחד מהיורשים, אם בכלל.
      3. ביטול צוואה – זהו מצב נדיר מאד, שבו הוחלט מסיבות שונות לבטל צוואה שכביכול הותיר אחריו הנפטר. יתכן שזה משום שיתברר כי הצוואה מזויפת, או שהיא לא ניתנה בדעה צלולה. במצב כזה, מתערב רשם הירושה, ומוציא צו ירושה, אשר קובע מחדש את חלוקת הרכוש לפי דיני הירושה הטבעיים של מדינת ישראל.

      החלטתו של הרשם לענייני ירושה בנוגע להוצאת צו ירושה היא החלטה שמחייבת את כל הצדדים.

      החיוב של ההוראות הנ"ל

      יש לציין, כי החלטתו של הרשם לענייני ירושה בנוגע להוצאת צו ירושה היא החלטה שמחייבת את כל הצדדים.

      אין אפשרות להפר את ההוראה הזו. עם זאת, יש לזכור תמיד כי הרשם קובע רק את האחוז מתוך הרכוש הכללי אשר יגיע אל היורשים. כלומר – הרשם לא יכריע בהכרח איזה רכוש יגיע בדיוק אל היורשים, האם יהיה מדובר בהון נזיל, בחשבונות בנק, בהשקעות וכיו"ב. יחד עם זאת, כוחו של צו ירושה הוא עדיין גדול מאד, משום שהוא קובע את האחוז מכלל ההון שמגיע לכל יורש, ולכן חשוב למלא אחר הנהלים.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף