Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהן החולשות של צוואה בכתב יד?

    חוק הירושה מאפשר לכל אדם שכשיר לכך, לערוך צוואה, בכתב ידו. על אף הקלות והנוחות של עריכת צוואה בדרך זו, חשוב קודם כל לפני שממהרים לערוך צוואה, לדעת מהן החולשות של צוואה בכתב יד.

    מהן החולשות של צוואה בכתב יד?

    כיצד עורכים צוואה בכתב יד? הם ניתן להקליד צוואה בכתב יד? מה היתרונות של צוואה בכתב יד? מה החולשות של צוואה בכתב יד? האם ניתן להתגבר על החולשות של צוואה בכתב יד? והאם כדאי לערוך צוואה בכתב יד?

    תוכן עניינים

    כיצד עורכים צוואה בכתב יד?

    סעיף 19 לחוק הירושה התשכ"ה-1965, קובע כי אחת הדרכים לעריכת צוואה, היא בכתב יד. על מנת לערוך צוואה בכתב יד, על הצוואה להכתב כולה בכתב ידו של המצווה, לשאת תאריך כתוב בכתב ידו של המצווה, ולהיחתם בכתב ידו של המצווה.

    האם צוואה מוקלדת תהיה תקפה?

    לא. רכיב היסוד, בלעדיו צוואה בכתב יד לא תהיה תקפה, היא עריכת הצוואה כולה, מראשיתה ועד סופה, בכתב ידו של המצווה. לכן הקלדת והדפסת הצוואה, תביא לביטול הצוואה.

    האם צוואה בכתב יד ללא חתימת המצווה תבוטל?

    צוואה בכתב יד ללא חתימתו של המצווה, לא בהכרח תבוטל. חתימת המצווה אינה ממרכיבי היסוד בצוואה, ופגם בחתימת המצווה, שאינו פוגם באמיתות הצוואה, וניתן לתקן אותו, לא יגרום לביטול הצוואה.

    כך למשל במקרה שהמצווה לא חתם על כל עמודי הצוואה, אך אין כל ספק שהוא ערך את הצוואה, העדר החתימה בחלק מהעמודים, לא בהכרח יביא לביטול הצוואה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם צוואה בכתב יד ללא תאריך תבוטל?

      גם צוואה בכתב יד שלא נושאת תאריך, לא בהכרח תבוטל. אם ניתן לתקן את התאריך, ואין כל ספק באמיתות הצוואה, הצוואה לא תבוטל.

      כך למשל במקרה שהתאריך שנכתב הוא שגוי, אך הוכח שהמצווה היה צלול בעת עריכת הצוואה, וניתן לאמת את התאריך ולתקן את הפגם שנפל, הצוואה לא בהכרח תבוטל.

      מה היתרונות של צוואה בכתב יד?

      היתרון הבולט ביותר של צוואה בכתב ידו של המצווה, היא הקלות בה ניתן לערוך את הצוואה, בכל רגע נתון, באופן עצמאי, ללא עלות וטרחה נוספת, פרט לשימוש בדיו ונייר.

      מה החולשות של צוואה בכתב יד?

      נטל הוכחה גבוה

      הכלל בדיני הירושה הוא כי מי שמבקש להתנגד לקיום צוואה, צריך להוכיח שאין לקיים את הצוואה. על אף הכלל הנהוג בדבר נטל ההוכחה, צוואה בכתב יד היא חריגה לעניין זה. צוואה בכתב יד היא צוואה שנחתמת ללא עדים שיעידו על אופן עריכת הצוואה, רצון המנוח, צלילותו וכו'.

      לפיכך, החיסרון הבולט ביותר של צוואה בכתב יד, הוא הקושי להוכיח את אמיתות הצוואה. כאשר מדובר בצוואה בכתב יד, נטל ההוכחה מתהפך – מי שמבקש לקיים את הצוואה, הוא זה שנדרש להוכיח את אמיתות הצוואה.

      כך למשל, מי שמבקש לקיים את הצוואה, עלול להדרש להוכיח שהצוואה נכתבה בכתב ידו של המצווה, ולא בכתב ידו של אדם אחר.

      כמו כן, כל פגם טכני בצוואה, עשוי בקלות להפוך לראיה על העדר צלילותו של המנוח. כך למשל במקרים בהם נכתב תאריך שגוי, יהיה קשה יותר להוכיח שמדובר בטעות קולמוס, ולא בראייה להעדר צלילות של המנוח.

      מי שמבקש לקיים את הצוואה, עלול להדרש להוכיח שהצוואה נכתבה בכתב ידו של המצווה

      פגמים בצוואה

      צוואה שנערכת על ידי אדם שאינו בקיא בדיני הירושה הסבוכים, עשויה להכיל פגמים שיביאו לביטול הצוואה, או שיפגמו באופן קיום הצוואה כלשונה.

      כך למשל במקרים בהם המנוח מקליד את הצוואה, בית המשפט יבטל את הצוואה. גם במקרים בהם המנוח עורך צוואה עם הוראות שאינן ברורות, או הוראות שאינן מוסריות, בית המשפט לא יקיים את ההוראות שאינן תקפות, על אף שהמנוח ציווה זאת.

      איך מתגברים על החולשות של צוואה בכתב יד?

      הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה

      הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה, היא ראיה לכאורה, שעורך הצוואה הוא שערך אותה. בנוסף הפקדת הצוואה מעידה על תאריך הפקדתה. כמו כן הפקדת הצוואה מעידה שלא נעשה בצוואה כל שינוי מעת מועד ההפקדה.

      לפיכך הפקדת הצוואה, מפחיתה ולו במעט, את נטל ההוכחה הגובה המוטל על המבקשים לקיים את הצוואה.

      פנייה לעורך דין לענייני ירושה

      עורך דין ירושה שינסח לכם צוואה, יוכל לסייע לכם לערוך צוואה בכל דרך, ולהמליץ לכם על הדרך המומלצת לערוך צוואה, מבלי שיפלו בה פגמים, כך שהצוואה תקויים בבית המשפט בהתאם לרצונכם.

      האם כדאי לערוך צוואה בכתב יד?

      בשורה התחתונה, אמנם קל יותר לערוך צוואה בכתב יד, אך קשה יותר לקיים צוואה בכתב יד.

      נטל ההוכחה לקיים את הצוואה, הוא גבוה יותר מאשר בצוואות אחרות, ויש סיכוי גדול יותר, שהצוואה תבוטל. לכן, כדאי לערוך צוואה בדרכים אחרות, כמו צוואה בעדים או צוואה בפני רשות, שהסיכוי שתקויים כלשונה, הינו גבוה בהרבה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף