Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    החשיבות של תכנון מס בעת עריכת צוואה

    כתיבה ועריכה של צוואה הוא דבר מורכב ורגיש מבחינות רבות. אחת המטרות המרכזיות של הצוואה היא לממש את רצונו של הנפטר לאחר מותו, זאת תוך ניסיון למנוע סכסוכים כלל הניתן בין היורשים ובין קרוביו של הנפטר. 

    כשאדם בוחר לערוך צוואה חשוב מאוד שייקח בחשבון את שיקולי המס הנקודתיים שחלים עליה.

    תוכן עניינים

    כאמור, המטרה הברורה של הצוואה היא להורות מה ראוי ונכון שיעשה ברכושו ובנכסיו של אדם לאחר פטירתו. לפי החוק, צוואה תחשב לתקינה כאשר היא לא מותירה קצוות פתוחים ונותנת הנחיות ברורות ומענה ראוי ביחס לחלוקת נכסיו ורכושו של המנוח. באם ישנם חורים בצוואה, החלוקה תבוצע על פי ברירת המחדל הקבועה בחוק הירושה.

    עריכת צוואה

    ישנן ארבע דרכים מרכזיות שבהן יכול אדם לערוך ירושה:

    1. צוואה בעל פה שנמסרת על ידי המוריש
    2. צוואה שנכתבה בכתב יד על ידי המוריש
    3. צוואה שנעשתה בנוכחות של שני עדים
    4. צוואה שנערכת בפני רשות.

    לכל סוג של צוואה ישנם מאפיינים שונים והנחיות שונות הנגזרות מאופן מסירת הצוואה ובמטרה לוודא את אמינותה ולתת לה תוקף מחייב לאחר פטירתו של המוריש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      היורשים

      כשאנו עוסקים בצוואה תקינה שתתקבל בחוק יש חיוב שתכלול בתוכה התייחסות ליורשים ולזהותם. ישנם יורשים טבעיים מתוקף חוק, אך באם נכתבה צוואה יכול המוריש לבחור את זהות היורשים באיזה אופן שיבחר ואין חובה להעביר את נכסיו לבני משפחה וקרובים מסוימים. ניתן לכתוב צוואה משותפת אשר במסגרתה מחליטים בני הזוג שהאחר ירש אותם במקרה של פטירה.

      ככל שתהיה התייחסות ברורה יותר ליורשים ולאופן הפעולה המבוקש בתרחישים שונים, כך ימומש רצונו של הנפטר ורכושו יועבר ליורשים שלהם הוא חפץ להעביר את רכושו ונכסיו.

      מיסוי בצוואה

      רבים מכותבי הצוואות אינם מודעים לכך שכחלק מכתיבת צוואה לא נדרש לבחון רק את היקף הנכסים ואת זהות היורשים אלא יש לקחת בחשבון גם שיקולי מס. באם לא יתכנן מראש המוריש את תחום המיסוי הוא עלול להוביל לאי שוויון בין יורשיו ללא כוונת תחילה.

      בישראל למעשה לא קיים מס בירושה ולא בעיזבון. יחד עם זאת, ישנם מיסים שמוטלים על היורשים מתוקף ביצוע פעולות הנוגעות לעיזבון ולמימושו. המיסוי העיקרי שמוטל כיום במקרה של קיום צוואה או מימוש צו ירושה מיוחס בעיקר לקרקעות ונכסים. חשוב מאוד להכיר אתת החיובים הללו לפני עריכת הצוואה שהרי תכנון מקדים שלהם עשוי להפחית או למנוע את קיומם ולחסוך ליורשים כסף רב.

      צמצום שיעורי המיסוי מראש

      • דיוק של המוריש בזהות היורשים יכולה לסייע למנוע חיובי מס כפולים.
        ⦁ העברת נכסים עוד בחיי המוריש – העברה מראש של נכס על שמו של היורש "כמתנה" יכולה לחסוך מס ותשלומים שנלווים להעברת בעלות על נכס. אולם, חשוב לזכור שיש לציין את העברת הבעלות גם במסגרת הצוואה כדבר שנעשה מרצונו של המוריש. זאת בכדי למנוע מריבות עתידיות וסכסוכי ירושה בין מקבל הדירה ליורשים האחרים.
      • הקמת נאמנויות – הקמת נאמנות על ידי המוריש עוד בחייו יכול לסייע לביצוע העברה של כספים ללא מיסוי.

      צמצום שיעור המיסוי בדיעבד, בצוואה קיימת

      ישנה אפשרות להפחית את שיעור המיסים על צוואה קיימת על ידי ביצוע מספר פעולות. ההפחתה תבוצע בדרך כלל על ידי עריכת הסכם בין היורשים או הסתלקות של אחד היורשים מהצוואה לטובת אחרים. באופן זה יוכלו היורשים לשנות את אופן ההעברה של נכסי העיזבון ולמנוע או להקטין את תשלומי המס.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף