Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מה עדיף: לשנות או לבטל צו ירושה

    אם אדם לא עורך צוואה בחייו – לאחר מותו, עובר עזבונו (הנדל"ן, הרכוש והכספים שלו) ליורשיו על פי דין. כדי שהעיזבון יגיע לידי אותם יורשים, על האחרונים להגיש בקשה לצו ירושה. 

    ואולם, במקרים מסוימים, ניתן לשנות את צו הירושה, או אפילו לבטלו. מאמר זה יעסוק בשאלה מה עדיף: לשנות או לבטל צו ירושה.

    תוכן עניינים

    ביטול צו ירושה

    בקשה לביטול צו ירושה ניתנת להגשה על-ידי יורש המופיע באותו צו ירושה, או על ידי אדם שלא מופיע בצו הירושה אך יש לו זיקה לצו זה, ומתנו פגע בו. הדבר הראשון שיש לעשות כדי להגיש את הבקשה הוא לשלם אגרה בשווי 513 ש"ח. ניתן לעשות זאת:

    • בכרטיס אשראי בעמדות תשלום אוטומטיות הממוקמות בעמדות קבלת הקהל של הרשם לענייני ירושה
    • בבנק הדואר באמצעות שוברים שניתנים לקבלה באותן עמדות קבלת קהל
    • באופן מקוון בשירות התשלומים הממשלתי.

    לאחר מכן, יש לנסח מסמך בקשה בו מצוינים השמות ומספרי תעודות הזהות של המעוניין בביטול, של המוריש ושל כל שאר היורשים המופיעים בצו הירושה.

    בנוסף, המסמך צריך לכלול הסבר מצד המבקש מדוע הוא מעוניין בביטול צו הירושה, תצהיר מאומת בפני עורך-דין התומך בעובדות הבקשה, קבלה על תשלום האגרה, ואם המבקש מיוצג על-ידי עורך-דין – ייפוי כוח. בנוסף, רצוי שהמבקש יצרף מסמכים שתומכים גם הם בביטול צו הירושה ויכולים להגביר את סיכויי בקשתו להתקבל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מסמך הבקשה ניתן להגשה באמצעות שליחה בדואר למשרדי הרשם לענייני ירושה באיזור מגוריו של המוריש, או באמצעות הגעה פיזית למשרדים אלה, או באמצעות המערכת המקוונת של הרשם.

      הבקשה נבדקת על-ידי בא כוח היועץ המשפטי לממשלה או עוזר הרשם לענייני ירושה.

      לכל אחד מהיורשים המצוינים בצו נשלח עותק של הבקשה, וניתנים להם 14 ימים להגיב בנושא. לאחר מכן, בית המשפט לענייני משפחה ו/או הרשם לענייני ירושה, בוחנים מספר תנאים כדי לקבוע האם אכן לבטל את צו הירושה,

      למשל: האם ניתן היה להגיש את הבקשה לביטול עוד בטרם ניתן צו הירושה, ואם כן – למה בכל זאת הבקשה הוגשה לאחר מתן הצו, וכמה זמן חלף משנודע למבקש על הטענות שבגינן הוא מעוניין בביטול ועד הגשתו את הבקשה, והאם הזמן ארוך מספיק כדי לקבוע שמדובר בחוסר תום לב מצדו. שאלה נוספת שנשאלת היא האם הביטול עלול לגרום לכך שאחד מהיורשים שבצו ייפגע באופן משמעותי.

      שינוי צו ירושה

      הזכאים להגיש בקשה לשינוי צו ירושה הם אלה הזכאים להגיש בקשה לביטול צו ירושה, שווי האגרה שיש לשלם הוא זהה וכך גם הפרטים במסמך הבקשה והמסמכים השונים שיש לצרף אליו. גם בדיקת הבקשה לשינוי צו ירושה זהה לבדיקת הבקשה לביטול צו ירושה.

      לצד זאת, קיימת דרך נוספת לשינוי צו ירושה, והיא הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים. זהו הסכם שמאפשר שחלק בעיזבון שמקבל/ים יורש/ים יהיה שונה ממה שנקבע על פי דין. החלוקה החדשה שיכולה להיעשות רק בין היורשים, היא כרוכה בהסכמת כלל היורשים, וההסכם ניתן לביצוע כל עוד היורשים לא קיבלו את העיזבון, כי אחרת – ההסכם מחויב במס.

      הסכם זה נפוץ בעיקר אם למוריש יש מספר יורשים ומספר נכסים. אז, כל נכס שייך ליורש אחד בלבד והוא יכול לעשות בו ככל שחפץ ליבו, ללא אישור של יתר היורשים. בנוסף, הסכם חלוקת עיזבון מעניק פטור ממס רכישה או ממס שבח ליורש המקבל דירה או חלק מדירה בירושה, גם אם בבעלותו כבר יש דירה אחרת.

      אז מה עדיף?

      אם קיים רצון שגם אנשים שאינם יורשים על פי דין יקבלו חלק מהעיזבון, נראה כי הפתרון הרלוונטי הוא ביטול צו ירושה.

      אם למוריש מספר נכסים ומספר יורשים השואפים לפטור ממס רכישה או ממס שבח ולא מעוניינים שאנשים נוספים יקבלו חלק מהעיזבון, נראה כי הפתרון הרלוונטי הוא שינוי צו ירושה.

      כלומר, קשה לומר באופן מובהק ששינוי צו ירושה עדיף על ביטולו או ההיפך. סכום האגרה שיש לשלם כדי להגיש בקשה לשינוי הצו זהה לזה הדרוש להגשת בקשה לביטולו, וכן השלבים עד ההחלטה האם לשנות את הצו זהים להחלטה האם לבטלו. לכל מקרה יש תשובה שונה, והדבר תלוי, בעיקר, ברצונם של היורשים על פי דין.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף