Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    צוואה לא שוויונית- השלכות שחובה לקחת בחשבון

    צוואה לא שוויונית היא צוואה שמחלקת את הרכוש באופן לא שווה בין היורשים. 

    באופן לא מפתיע, צוואה כזו עלולה לגרום לסכסוכים ומתחים בתוך המשפחה או להוסיף על סכסוכים שכבר היו קודם. אפשר כמובן להקטין את הנזק, אך רצוי לדעת שלצוואה מסוג כזה יש השלכות לאורך זמן ועל כל הצדדים.

    תוכן עניינים

    צוואה לא שוויונית היא צוואה שנכתבה מראש בידיעה שלא כל היורשים יקבלו את חלקם ברכוש באופן שווה. זה יכול לקרות בשל סכסוך עם אחד הילדים, סכסוך בין אחים או השפעה של אחד מהם על המוריש כדי שיחלק את הרכוש באופן שמוטה לטובתו.

    נישול, הדרה או חוסר שוויון?

    כדי להבין מה יכולות להיות ההשלכות של חוסר שוויון בירושה, חשוב להבחין קודם בין צוואה לא שוויונית וצוואה המנשלת או מדירה את היורשים. במקרה של חוסר שוויון, הצוואה מחלקת את הרכוש בין היורשים אך לא באופן שווה בין כולם, כלומר יורש או כמה יורשים מקבלים נתח גדול יותר מהאחרים, לעיתים באופן משמעותי.

    נישול הוא מצב שבו היורשים לא מוזכרים כלל בצוואה או שהם מוזכרים באופן מוטה, כלומר מקבלים נתח זעום או סמלי כמו שקל אחד או חפץ שאין לו ערך משמעותי. הדרה מירושה היא מצב שבו נכתב בצוואה במפורש שיורש מסוים לא יקבל אף חלק מהירושה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השלכות אפשריות של צוואה לא שוויונית

      חלוקה לא שווה של הרכוש בין היורשים עלולה לפתח סכסוך ולגרום למתחים רבים. בהרבה מקרים הסכסוך במשפחה כבר היה עוד קודם אך הועצם יותר לאחר קיום הצוואה. אולם, יכול לקרות מצב שבו היחסים במשפחה היו תקינים ורק לאחר מות המוריש התברר שהצוואה מורה על חלוקה לא שוויונית בין היורשים. כאן יש פתח לסכסוך או רצון להשיב את הסדר לפי רצון היורשים ולא על פי רצונו של המוריש.

      ביטוי של סכסוך כזה יכול להיות הליך משפטי של בני משפחה, אחד כנגד השני. יורשים שנמצאים בסכסוך או נפגעו מהחלוקה הלא שווה, יכולים להתנגד לקיום הצוואה ולטעון שהיא לא נעשתה באופן חוקי ולכן יש צורך לבטל אותה ולקיים חלוקה אחרת.

      התנגדות לקיום הצוואה יכולה לטעון שהצוואה לא נעשתה כדין. כלומר, שהצוואה פגומה או שכותב הצוואה היה מושפע מאחד היורשים באופן שלילי והיה נתון ללחץ או תרמית. את ההתנגדות יש להוכיח באמצעות ראיות מול בית המשפט ולהראות כי אכן הייתה השפעה שלילית על המוריש.

      נישול לעומת הדרה בצוואה- איפה הסיכוי לירושה גדול יותר?

      1. במקרה של נישול – במקרה שבו הצוואה מנשלת יורש והאחרים זוכים לחלוקת רכוש גדולה יותר לעומתו, אפשר על פי החוק להגיע למצב שבו אחד מהיורשים מוותר על חלקו לטובת המנושל. במקרה כזה, מי שמוותר על חלקו צריך להודיע על כך בתצהיר כתוב לרשם הירושות. בתצהיר, על היורש המוותר לפרט מה חלקו בירושה, על מה הוא מוותר ולטובת מי. ניתן לוותר על כל הירושה או על חלק ממנה אך הוויתור הוא רק לקרוב משפחה, כלומר הורה או אח.
      2. במקרה של הדרה – לעומת הנישול, במקרה של הדרה אין ליורשים אפשרות לוותר על חלקם לטובת מי שמודר מהצוואה מאחר שנאמר בה שאותו יורש לא זכאי לאף חלק מהירושה. מה שכן ניתן לעשות במקרה כזה הוא לתת את החלק שהיורשים רוצים במתנה, אך כאן מדובר כבר בעסקה המחייבת מיסוי, בעיקר כשמדובר בנכס כגון דירה.

      בשני המקרים הללו, אנו רואים שמדובר בסיטואציות לא נעימות אשר מצריכות לוותר על חלק מהירושה ופתיחה של הליכים משפטיים בתוך המשפחה. גם אם כל אלה נעשו ברוח טובה, הרי שרצונו של המוריש לא תמיד מתקיים כאן. כלומר, מסתבר שיורש שהיה מנושל או מודר מצוואה, כן יכול לקבל חלק מהירושה ובכך לעקוף את רצון המוריש.

      אם כן, ניתן לסכם בכך שצוואה לא שוויונית מותירה משקעים בקרב בני המשפחה. כבר בתחילת הדרך, כשהצוואה הזו נכתבת, היא יכולה להיות פתח לסכסוכים עתידיים בין היורשים. מי מהיורשים שמרגיש שחלקו בצוואה לא הוגן, יכול להגיש התנגדות לקיום הצוואה ולפתוח בהליך משפטי מול קרוביו. במקרה שבו יורש מנושל או מודר, קרובי משפחתו יכולים לוותר על חלק ממה שמגיע להם או לתת אותו כמתנה וכך לזכות את אותו יורש ברכוש. במקרה כזה, רצונו של המוריש לא מתקיים כפי שקיווה והרכוש שלו מחולק באופן שונה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף