Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    צוואה בלתי חוקית- מהי?

    צוואה היא מסמך שנכתב על ידי המוריש ואשר מפרטת את רצונו כלפי היורשים. הצוואה יכולה להכיל פרטים רבים הנוגעים לירושה וככל שהיא מפורטת וברורה יותר, כך ניתן לבצעה באופן שלם וחלק יותר. אך מה קורה אם צוואה נכתבה באופן לא חוקי או שהיא מכילה הוראות שאינן מתיישרות עם החוק בישראל?

    בדרך כלל צוואה היא מסמך המפרט מה המוריש רוצה לתת ליורשיו וכך נעשה לאחר מותו. אולם, ישנם מקרים שבהם צוואה נחשבת לא חוקית או לא מוסרית שיש בה חלקים והוראות שהם בלתי אפשריים או נמצאים בניגוד לחוק.

    תוכן עניינים

    כיצד מוגדרת צוואה בלתי חוקית?

    סעיף 34 בחוק הירושה קובע כך: "הוראת צוואה שביצועה בלתי חוקי, בלתי מוסרי או בלתי אפשרי – בטלה."

    אם הוראות הצוואה מתנגשות עם חוקים אחרים או שמדובר בהוראות לא מוסריות או כאלה שמציבות תנאי בלתי אפשרי, אפשר לפסול אותן. לדוגמה: מוריש כתב בצוואה שלו שעל מנת לקבל את הירושה, על היורש לבצע פעולה מסוימת אך מתברר שזו פעולה בלתי חוקית כגון ביצוע פשע או תרמית. במקרה כזה, ההוראה הזו מתבטלת.

    ישנם מקרים נוספים בהם צוואה נחשבת לא חוקית כאשר היורשים לא יכולים לבצע את ההוראות. למשל, במקרה שבו ישנה הוראה שעל אחד מהם חלה חובה להתחתן, להתגרש או לשנות מקום מגורים כתנאי לקבלת הירושה. כאן מדובר בהוראה לא מוסרית ובלתי אפשרית מצד היורשים. ברגע שמתברר שבצוואה יש הוראות בלתי חוקיות או כאלה שאינן מתאפשרות לביצוע, בית המשפט רשאי לפסול את הצוואה או את החלקים הבעייתיים בה. אחרי שהחלקים הבעייתיים נפסלו, אם שאר החלקים בצוואה תקינים, אלה ימולאו כרגיל ועל פי החוק.

    חשוב לזכור שהעיקרון המשפטי בדבר רצונו של המוריש הוא ערך עליון ונוהגים ללכת על פיו. אולם, אם הצוואה מכילה הוראות בלתי חוקיות, ניתן לפסול אותן גם אם זה היה רצונו המפורש של המוריש. כלומר, קיום החוק גובר כאן על הרצון של המנוח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מתי צוואה נחשבת בלתי חוקית?

      כאשר הצוואה נכתבת, המוריש יכול לכתוב הוראות לא חוקיות. בשלב הזה, כשכותב הצוואה עדיין חי, הצוואה לא מתממשת עדיין ולכן היא נחשבת חוקית. אולם, לאחר מותו של המוריש, כשצריך לקיים את הצוואה ומגלים שאחת מההוראות בה או כמה מהן לא חוקיות, אז הצוואה הופכת לבלתי חוקית.

      כדי להימנע מראש ממצבים כאלה, גם אם כותב הצוואה לא היה מודע לכך שבעתיד ההוראות שלו יהיו בלתי חוקיות, אפשר ורצוי להתייעץ על כך עם עורך דין. בהכירו את החוק, עורך דין יכול למנוע מראש כתיבה של הוראות בעייתיות כאלה ולעזור למוריש לנסח את הצוואה באופן כזה שלא תעורר מחלוקת.

      הוראה בלתי חוקית ליורשים או לא?

      בעת קיום הצוואה, לעיתים היורשים נתקלים בהוראה שנחשבת עבורם בלתי חוקית או לא אפשרית ורוצים לפסול אותה על פי החוק. אולם, לא תמיד הוראה כזאת נחשבת בלתי חוקית גם אם ליורשים לא נוח לקיים אותה. ייתכן שבית המשפט יקבע שהוראה כזו לא מתנגשת עם אף חוק אחר והיא כן אפשרית מבחינה מוסרית ולכן לא ניתן לבטל את החלק הזה בצוואה ועל היורשים יהיה לקיים אותה.

      באלו מקרים נפסלת כל הצוואה?

      לעיתים יש צוואה שיש בה יותר מסעיף אחד בלתי חוקי ונוצר מצב שבו יש כמה סעיפים עיקריים שהם מנוגדים לחוק, בלתי אפשריים לביצוע או שיש בהם התניה לא מוסרית. אם עיקר הצוואה הוא בלתי חוקי, בית המשפט יכול להורות על פסילת הצוואה כולה משום שרצונו של המוריש מעיד על בעייתיות חוקית. אפשר לטעון גם שאם עיקר הצוואה הוא בלתי חוקי, ייתכן שהמוריש לא היה כשיר לחלוטין בעת כתיבתה. במקרה כזה שבו פסק בית המשפט שהצוואה פסולה ולא ניתן לקיים אותה על פי רצון המוריש, הרכוש ושאר העיזבון יחולקו בין היורשים החוקיים לפי סדר הירושה הקבוע בחוק.

      לסיכום, צוואה יכולה להיות לא חוקית במלואה או בחלקה כאשר ההוראות בה מתנגשות עם החוק, אינן מוסריות או בלתי אפשריות לביצוע מצד היורשים. חוקיות הצוואה מתגלה לאחר מות המוריש ובעת הרצון לקיים אותה. בית המשפט רשאי לפסול את החלקים הבעייתיים בצוואה או את כולה אם מתגלה שרצונו של המוריש היה בלתי חוקי ובמקרה של פסילה כללית, הירושה תחולק בין היורשים על הסדר הקבוע בחוק.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף