Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    צוואה בכתב יד

    כשאדם הולך לעולמו, עזבונו (נדל"ן, רכוש, כספים) עובר בדרך כלל ליורשיו. לצד זאת, אדם יכול, בטרם מותו, לכתוב צוואה, שבה הוא קובע מי יקבל את עזבונו ובאילו תנאים. יש סוגים רבים של צוואות. מאמר זה יעסוק בצוואה בכתב יד.

    תוכן עניינים

    מהי צוואה בכתב יד?

    צוואה בכתב יד היא צוואה אותה המצווה כתב בכתב ידו. כל אדם יכול לערוך צוואה שכזו באופן עצמאי לחלוטין, ללא עלות וללא כל צורך בעורך דין או בעדים. עם זאת, היעדר עדים מעריכת צוואה זו, גורם לכך שלמי שלא שבע רצון מהצוואה – קל יותר לנסות ולערער על אמיתותה ועל דעתו של מי שכתב אותה בעת שעשה כן.

    צוואה בכתב יד לא יכולה להיות מודפסת במחשב או במכונת כתיבה, וכולה צריכה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה ושלו בלבד. כמו כן, המצווה צריך לציין בצוואה את התאריך שבו היא נכתבה, וכן עליו לחתום עליה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      צוואה בכתב יד – יתרונות וחסרונות

      היתרון המרכזי של הצוואה בכתב יד הוא שכאמור, ניתן לנסחה באופן עצמאי, ללא עלות וללא צורך בייעוץ משפטי ובעדים.

      על אף זאת, יש להכיר גם את החסרונות שבצוואה בכתב יד. ראשית, כאמור, היעדר עדים מעריכת צוואה זו, גורם לכך שלמי שלא שבע רצון מהצוואה – קל יותר לנסות ולערער על אמיתותה ועל דעתו של המצווה בעת שכתב אותה. מי שלא שבע רצון מהצוואה יכול לטעון ולנסות להוכיח שלא המוריש הוא זה שכתב את הצוואה, ו/או שהמצווה חתם על הצוואה כשלא היה צלול.

      חיסרון נוסף של הצוואה בכתב יד, הוא שרוב האנשים המנסחים צוואה בכתב יד הם אנשים "מן היישוב", חסרי ידע משפטי ו/או ניסיון בכתיבת צוואות. עקב כך, הצוואה יכולה להיות מנוסחת בשפה שאינה ברורה דיה, שכן מנסחה משתמש בשפתו שלו ובמונחים המוכרים לו, שלא תמיד מוכרים לבית המשפט. מצב שכזה עלול להוביל לדיונים מיותרים, וכתוצאה מכך למנוע בסופו של דבר את מימוש רצונו של כותב הצוואה.

      צוואה בכתב יד

      האם ניתן לשנות צוואה בכתב יד?

      החוק לא אוסר על שינויה או תיקונה של צוואה בכתב יד. עם זאת, מכיוון שכאמור, ניתן לנסח צוואה בכתב יד באופן עצמאי, ללא עלות וללא צורך בייעוץ משפטי ובעדים, ייתכן ותיקון או שינוי בצוואה שכזו יקשה על קבלת מענה לשאלה מה רצה המצווה להביע לנוכח התיקון. לכן, מומלץ בכל זאת להיעזר עורך דין ירושה כדי לערוך צוואה בנוכחות עדים, כדי להבטיח את מימוש רצונו של כותב הצוואה.

      לסיכום, צוואה בכתב יד היא צוואה אותה המצווה כותב בכתב ידו בלבד. היא לא יכולה להיות מודפסת בכל דרך שהיא, וכולה צריכה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה ושלו בלבד.

      יתרון בולט בצוואה שכזו הוא שניתן לנסחה באופן עצמאי לחלוטין, ללא עלות וללא צורך בייעוץ משפטי ובעדים. עם זאת, ואולי עקב יתרון זה, לצוואה בכתב יד יש גם חסרונות: מי שלא שבע רצון מצוואה בכתב יד, יכול ביתר קלות לנסות ולערער על אמיתותה ועל דעת המצווה בעת שכתב אותה.

      בנוסף, רוב האנשים המנסחים צוואה בכתב יד הם אנשים חסרי ידע משפטי, ולעתים הם משתמשים במונחים שלא מוכרים לבית המשפט, מה שעשוי להוביל לדיונים מיותרים ואף למניעה מרצונו של כותב הצוואה להתממש.

      אמנם החוק לא אוסר על שינויה או תיקונה של צוואה בכתב יד, אך ייתכן ותיקון או שינוי בצוואה מסוג זה יקשה על קבלת מענה לשאלה מה רצה המצווה להביע לנוכח התיקון. ייעוץ משפטי מצד עורך דין לענייני ירושות לשם עריכת צוואה בנוכחות עדים, עשוי להבטיח את מימוש רצון כותב הצוואה.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף