Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    ערעור על צוואה

    צוואה היא מסמך אישי של המוריש אשר כותב בה את רצונותיו וכיצד יחולק רכושו ליורשיו לאחר מותו. צוואה ניתנת לביצוע כשחלקיה ברורים ונעשו על פי החוק, אך מה קורה אם צוואה מתגלה כבעייתית או מעוררת מחלוקת? כאן החוק מורה מהן האפשרויות להתמודדות במקרים כאלה, ביניהן ערעור על מה שנכתב בצוואה וקיומה.

    ברוב המקרים, כשאדם הולך לעולמו, יורשיו מקיימים את צואתו על פי מה שנכתב בה. כדי שצוואה תהיה תקפה, עליה לעמוד בקריטריונים מסוימים על פי חוק הירושה. אולם, לעיתים צוואה מתגלה כלא חוקית או מעוררת מחלוקת בקרב היורשים. מצב כזה הוא פתח לסכסוכים משפחתיים ויכול לגרום לעוגמת נפש ליורשים.

    תוכן עניינים

    אם היורשים מגלים שהצוואה לא תקינה או שיש ספק במהימנות של המוריש או חשש שנעשתה פעילות לא תקינה בכתיבתה, החוק מאפשר לערער על הצוואה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהו ערעור על צוואה?

      מדובר בתהליך של התנגדות לקיום הצוואה, דבר שקורה לאחר מותו של המוריש ובעת פתיחת הצוואה. התנגדות לצוואה צריכה להיות מוגשת בכתב לרשם הירושות בתוך 14 ימים ממועד פרסום צו המורה על קיום הצוואה. פרסום על קיום צוואה נעשה בעיתונות ומפרט את דבר קיומה והאפשרות להתנגד. בתוך הזמן הזה, על המתנגדים לפרט מהן הסיבות להתנגדות לצוואה ולצרף מסמכים וראיות שמוכיחים את הטענות הללו.

      בנוסף, יש לצרף לכל אלה תצהיר המאמת את כל הטענות של המתנגדים. לאחר מכן, הבקשה של המתנגדים תועבר מרשם הירושות אל בית משפט לענייני משפחה, בו יתנהל ההליך המשפטי של הערעור.

      באלו מקרים ניתן לערער על צוואה?

      ישנם כמה מקרים שבהם החוק מתיר ליורשים להתנגד לצוואה בבית המשפט. זה יכול להיות בשל היבט צורני, כלומר צוואה שלא נערכה על פי החוק וזה יכול להיות בהיבט המהותי, כלומר צוואה שיש חשש שלא נעשתה על פי רצונו של המצווה. אלה חלק מהמקרים המאפשרים ערעור על צוואה:

      1. השפעה בלתי הוגנת – מדובר בסיטואציה בה מי מהיורשים חושד שבזמן כתיבת הצוואה המוריש היה נתון ללחץ, איום, תרמית או שהיה תלוי במישהו. למשל, מקרה שבו אדם מוריש את כל רכושו למטפלת שלו ויורשיו חשים שמדובר בהליך לא הגיוני או לא סביר בהיותם קרובי משפחתו. בסיטואציה בה הייתה על כותב הצוואה השפעה שלילית, ניתן להגיש התנגדות לקיום הצוואה.
      2. כשירות של כותב הצוואה – לעיתים עולה חשד שכותב הצוואה לא היה כשיר מבחינה בריאותית או נפשית לכתוב את הצוואה או שלא היה מודע לדברים שכתב באופן מלא. במקרה כזה, ניתן לבקש מסמכים רפואיים המעידים על מצבו של המוריש או שבית המשפט יכול לבקש חוות דעת של מומחה שיבדוק האם בזמן כתיבת הצוואה המוריש היה כשיר בריאותית ונפשית.
      3. צוואה בלתי חוקית – הכוונה כאן לצוואה שיש בה הוראות המתנגשות עם החוק או שהן בלתי מוסריות או שאינן ניתנות לביצוע. לדוגמה: אם המוריש מתנה את קבלת הירושה בכך שאחד היורשים צריך להתחתן, לשנות מקום מגורים או לעשות מעשה שנחשב לא חוקי. במקרה שיש בצוואה חלקים לא חוקיים, בית המשפט יכול לבטל אותם ולהשאיר חלקים אחרים בצוואה. ישנה גם האפשרות שכל הצוואה תתבטל לחלוטין עקב היותה בלתי חוקית ולא ניתנת לביצוע עבור היורשים.

      אינפוגרפיקה-ערעור על צוואה

      החלטת בית המשפט בנוגע לערעור על צוואה

      לאחר הגשת הערעור לקיום הצוואה לבית המשפט, ידונו כל ההיבטים בעניין. בית המשפט יבחן את הראיות שתומכות בהתנגדות ויחליט האם אלה ראיות מספיקות, האם הן מוכיחות ללא ספק שהצוואה נכתבה שלא כדין או שיש בה רק כמה חלקים פסולים. אם זומנו עדים או מומחים שאמורים לתת חוות דעת מקצועית, בית המשפט ישמע אותם וישתמש בעדות שלהם על מנת לקבל החלטה.

      לאחר מכן, יוכל בית המשפט לפסוק האם ההתנגדות מתקבלת והאם יש לפסול את הצוואה או רק את החלקים הבעייתיים בה. אם נפסלו כמה חלקים בצוואה, שאר החלקים בה יקוימו כרגיל. אם הצוואה נפסלה כולה, חלוקת הרכוש תעשה מחדש ליורשים החוקיים, על פי סדר הירושה הקבוע בחוק.

      לסיכום, צוואה יכולה להתגלות לעיתים כמעוררת מחלוקת. החוק מאפשר ליורשים שרואים עצמם נפגעים לערער על הצוואה בכמה מקרים. מי שמערער על הצוואה, צריך להגיש את נימוקיו בכתב ולצרף מסמכים שמגבים זאת. בית המשפט ידון בעניין ויחליט האם הערעור אכן מתקבל או שבחלקו. אם חלק מהצוואה נפסל, שאר החלקים בה יקוימו כרגיל אך אם כל הצוואה נפסלה, היורשים החוקיים יקבלו את המגיע להם על פי הסדר הקבוע בחוק.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף