Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    עריכת צוואה בפני רשות

    עם מותו של אדם, עזבונו (הכספים, הנדל"ן והרכוש שלו) עובר ליורשיו על פי דין. ואולם, אם אותו אדם ערך בחייו צוואה – לאחר מותו עזבונו עובר לאותם אנשים שקבע בצוואתו. ניתן לערוך צוואה במספר דרכים. מאמר זה יעסוק בעריכת צוואה בפני רשות – צוואה שנערכת באמצעות גורם משפטי, או מוגשת לו.

    תוכן עניינים

    סוגי צוואה בפני רשות

    קיימים שני סוגים עיקריים של צוואה בפני רשות:

    צוואה בפני שופט: המצווה מביא את דברי צוואתו, בכתב או בעל פה, לשופט, ששואל אותו מספר שאלות על מנת לברר האם המצווה מבין את שכתוב בצוואתו והאם הצוואה אכן משקפת את רצונו האמיתי. אם השופט מגיע למסקנה שלא כך הדבר – הצוואה בטלה ואין לה כל תוקף. אם השופט מגיע למסקנה שהצוואה אכן משקפת את רצונו האמיתי של המצווה – בית המשפט מקריא למצווה את צוואתו, המצווה מאשר שאכן מדובר בצוואתו שלו, בית המשפט חותם על הצוואה ומוסר אותה למצווה בתוספת פרוטוקול עריכת הצוואה. כשהצוואה נערכת בבית המשפט, לא נוכח בבית המשפט כל גורם נוסף.

    צוואה נוטריונית: נערכת על ידי נוטריון. בדומה לצוואה בפני שופט, המצווה מביא את דברי צוואתו לנוטריון, בכתב או בעל פה. הנוטריון צריך לברר את זהותו של המצווה וכן את כשרותו המשפטית, ולוודא שהוא מעוניין בצוואה נוטריונית מרצונו החופשי. כמו כן, אם המצווה מרותק למיטתו או מאושפז בבית חולים – הנוטריון צריך לדרוש תעודה רפואית עדכנית ליום שבו נערכה הצוואה, ומעידה על הכשרות המשפטית של המצווה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד יש לערוך צוואה בפני רשות?

      כאמור, על המצווה להביא את דברי צוואתו לנציג הרשות בכתב או בעל פה. אם המצווה בוחר לעשות כן בעל פה, צריך נציג הרשות לרשום את דברי הצוואה, ולאחר שהוא מסיים לעשות כן, עליו להקריאם בפני המצווה.

      אם המצווה אינו שולט בשפה שבה נכתבה הצוואה, על נציג הרשות להקריא את הצוואה למצווה בשפה שהאחרון שולט בה, בעזרת מתרגם. המצווה צריך להצהיר שמדובר בצוואתו, אך הוא לא חייב לחתום עליה, אלא נציג הרשות מאשר, על גבי הצוואה, שהיא נרשמה ושהמצווה הצהיר שאכן זו צוואתו.

      מה יכול לעשות המתנגד לצוואה בפני רשות?

      עורך דין לענייני ירושה שהוא גם נוטריון הוא בעל סמכות כשל שופט באשר לאישור צוואה. לכן, הסיכוי שהמתנגד לצוואה בפני רשות, בסופו של דבר יצליח לגרום לביטולה, הוא מאוד נמוך.

      ואולם, אין הדבר מונע, כמובן, מהמתנגד לצוואה בפני רשות, להגיש את התנגדותו. ניתן לעשות כן בדרך שבה מוגשת התנגדות לכל צוואה שהיא.

      כשמדובר בצוואה נוטריונית, הנוטריון לרוב מזומן לבית המשפט על מנת להעיד על הנסיבות שבהן הצוואה נערכה בפניו. מעדותו של הנוטריון ניתן ללמוד האם דאג שהצוואה תיערך באופן שישקף את הרצון האמיתי של המצווה. אם מתברר שהנוטריון לא דאג לכך, ואכן, הצוואה לא משקפת את הרצון האמיתי של המצווה, הצוואה נפסלת.עם זאת, כשמדובר בצוואה בפני שופט, לא ניתן לזמן שופט או דיין לבית המשפט על מנת להעיד, ולכן, הסיכוי שצוואה שנערכה בפני ו/או על ידי שופט – תיפסל, הוא נמוך למדי.

      לסיכום, שני הסוגים העיקריים של צוואה בפני רשות הם צוואה בפני שופט וצוואה נוטריונית. המצווה צריך להביא את דברי צוואתו לנוטריון או לשופט, בכתב או בעל פה. אם הוא עושה זאת בעל פה, נציג הרשות רושם את דברי הצוואה. המצווה לא צריך לחתום על צוואה בפני רשות, אלא נציג הרשות מאשר על גביה שהיא נרשמה ושהמצווה הצהיר שזו צוואתו.

      אם קיימת התנגדות לצוואה נוטריונית, מזומן הנוטריון לבית המשפט על מנת להעיד על הנסיבות שבהן הצוואה נערכה בפניו. אם מתברר שהנוטריון לא דאג לכך שהצוואה תשקף את הרצון האמיתי של המצווה, הצוואה נפסלת.
      לעומת זאת, אם קיימת התנגדות לצוואה בפני שופט, קשה מאוד להביא לביטולה שכן לא ניתן לזמן שופט או דיין להעיד בבית המשפט.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף