Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מתי פותחים צוואה

    צוואה היא מסמך אישי של המוריש, אשר נכתבה בחייו ומורה כיצד יחולק רכושו. כדי לקיים את מה שנאמר בצוואה, יש הליך מסודר שצריך לבצע על מנת שהיורשים יקבלו את המגיע להם כחוק וכדי להפחית את הסיכויים לבעיות עתידיות.

    אדם שכתב צוואה בימי חייו, צריך לכלול בה פרטים מסודרים וברורים. כציד יחולק הרכוש, למי מהיורשים, מה יחולק ובאיזה אופן. כל אלה צריכים להיות ברורים כדי שכשיגיע הזמן, היורשים יוכלו להיות בטוחים בתהליך שנועד להבטיח חלוקת רכוש הוגנת עבורם.

    תוכן עניינים

    מתי אפשר לפתוח צוואה?

    לרוב לאחר מותו של כותב הצואה. ישנו הליך שבו היורשים צריכים לתת לצוואה תוקף חוקי ועל כן יש להוציא צו קיום צוואה כמתבקש על פי חוק הירושה. את הבקשה לצו מגישים לרשם הירושות. לאחר מתן הצו ואם לא התעוררו התנגדויות לצו זה, הצוואה מקבלת תוקף חוקי וניתן יהיה לקיים את הצוואה באופן מסודר.

    חשוב לציין שהיורשים יכולים לקרוא את הצוואה גם לפני מתן צו קיום אך היא עדיין תהיה חסרת תוקף חוקי בשלב הזה. בנוסף, אם אדם כתב צוואה ורוצה לתת עותקים ליורשיו עוד בחייו, הוא רשאי לעשות זאת. בדרך כלל זה נעשה על מנת למנוע סכסוכים עתידיים בקרב היורשים וגם להראות שקיימת צוואה אחת לכולם ואין אחרות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יש צוואה או אין?

      אם אדם נפטר ולא ידוע אם קיימת צוואה, ניתן לבדוק אצל עורך הדין שלו, האם סייע למנוח לכתוב צוואה והאם יש בידיו עותק שלה. מעבר לכך, החוק בישראל מתיר לכתוב צוואה ולהפקיד אותה פיזית בידי רשם הירושות, שם היא נשמרת עד לאחר מות המוריש. במקרה שבו אדם נפטר והיורשים לא יודעים אם יש צוואה כתובה או לא, ניתן לפנות לרשם הירושות ולברר האם המנוח הפקיד אצלו צוואה. במקרה שבו מתברר שלמנוח מסוים אין ולא הייתה צוואה כלל באף מקום, ניתן לבקש צו ירושה שהוא נעשה על פי החוק וקובע את סדר חלוקת הרכוש ליורשים.

      צו קיום צוואה – שלבי התהליך

      1. על היורשים להגיש בקשה לצו קיום צוואה לרשם הירושות. את הבקשה ניתן להגיש ידנית או באופן מקוון. אם היורשים מיוצגים על ידי עורך דין, אז הבקשה יכולה להיות מוגשת בידו רק באופן מקוון. חשוב לציין שבקשה לצו קיום צוואה אפשר להגיש רק אם קיימת צוואה של המנוח בידי היורשים.
      2. לבקשה יש לצרף מסמכים כגון: העתק של הצוואה המקורית, תעודת פטירה, תעודת זהות של המנוח והעתק של הודעה שנשלחה לכל היורשים החוקיים.
      3. תשלום אגרות. מדובר באגרה אחת שהיא דמי פתיחת בקשה ובאגרה שנייה שהיא דמי פרסום בעיתון.

      טיפול בבקשה לצו קיום צוואה

      לאחר סיום התהליך, יפרסם רשם הירושות הודעה בעיתון על קיום הצוואה ועל האפשרות להתנגדויות לה. את התנגדויות יכולים להגיש היורשים וכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה. התנגדות מוגשת אם יש חשד שנפל פגם בכתיבת הצוואה, שהיא מכילה הוראות לא חוקיות או שכותב הצוואה היה לא כשיר בריאותית או מושפע לרעה בזמן כתיבתה.

      אם הוגשו התנגדויות כלשהן לרשם הירושות והן מגובות בהוכחות מבוססות, ההתנגדויות יעברו לבית המשפט לענייני משפחה שידון במקרה ויחליט אם לאשר את הצוואה או לא. אם לא הוגשו התנגדויות לצוואה, רשם הירושות יכול לאשר את הצו. הצו ניתן באופן מקוון ליורשים וחתום דיגיטלית על ידי רשם הירושות.

      ברגע שניתן הצו, הצוואה הופכת לחוקית וניתן לקיים את הוראותיה ליורשים. חושב לדעת שבסך הכול מדובר בתהליך שלוקח בין כמה שבועות לכמה חודשים עד לקבלת אישור של הצו.

      בסופו של דבר, צוואה ניתנת לפתיחה לאחר מותו של אדם. בנוסף, היורשים יכולים לקבל עותק שלה ולעיין בה עוד בחייו של הכותב, על פי בחירתו. לאחר פטירתו של המנוח, אפשר לקרוא בצוואה אך כדי לתת לה תוקף חוקי, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה.

      את הבקשה ניתן להגיש בכתב או באופן מקוון לרשם הירושות, לצרף את המסמכים הרלבנטיים, לשלם את האגרות הכרוכות בכך ולהמתין עד לסיום התהליך כולו. אם לא היו התנגדויות לצוואה עצמה וכל המסמכים והאישורים אומתו, רשם הירושות יפרסם את הצו ליורשים והצוואה תקבל תוקף חוקי על מנת שהרכוש יחולק ליורשים על פי הסדר הנקבע בחוק.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף