Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד מתחלקת ירושה

    אחת הפעולות המרכזיות שנעשות לאחר שאדם נפטר, היא חלוקת עזבונו, מה שמוכר יותר כ"ירושה" (נדל"ן, רכוש, כספים). מאמר זה יציג את הדרכים השונות לחלוקת הירושה, ויסביר מה הדין לגבי חלקים מסוימים מהעיזבון.

     

    תוכן עניינים

    חלוקה על פי חוק

    אם אדם לא משאיר אחריו צוואה, עיזבונו מחולק ע"פ דין.

    סעיף 10 לחוק הירושה קובע ש"יורשים ע"פ דין" מוגדרים לפי שלושה מעגלי קרבה:

    מעגל קרבה ראשון: בן/בת הזוג של המוריש, ילדיו ויתר צאצאיו (נכדיו, ניניו וכו').
    מעגל קרבה שני: הורי המוריש, אחיו ואחיותיו.
    מעגל קרבה שלישי: הסבים והסבתות של המוריש וצאצאיהם (דודי ובני דודי המוריש).

    עקב חלוקת ה"יורשים ע"פ דין" לשלושה מעגלי קרבה, נשאלת השאלה, איך נקבעת חלוקת העיזבון?

    אם למוריש קרובים מהמעגל הראשון – הם יורשים את כל עזבונו. אם למוריש אין קרובים כאלה, בוחנים את מעגל הקרבה השני וכך הלאה.

    הדבר מעורר שאלה נוספת – מה קורה אם במעגל הרלוונטי (ואין זה משנה אם מדובר במעגל הראשון, השני או השלישי), קיימים למוריש מספר קרובים? איך נקבעת חלוקת העיזבון ביניהם?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בעיקרון, העיזבון מחולק בין הקרובים באופן שווה. אם בנוסף לבן/בת זוגו הותיר המוריש ילדים – בן/בת הזוג מקבל/ת חצי מהעיזבון, והחצי השני מחולק בין הילדים באופן שווה. בנוסף, בן הזוג מקבל את המיטלטלין וכלי הרכב שבבעלות המוריש. הדבר רלוונטי גם כשמדובר בבני זוג שלא היו נשואים, אלא ידועים בציבור, בהנחה והם קיימו משק בית משותף ובמועד הפטירה איש מהם לא היה נשוי לאחר.

      אם המוריש הותיר אחריו בן זוג, אך לא ילדים, בן הזוג מקבל מחצית מהעיזבון, והמחצית השנייה מחולקת באופן שווה בין הורי המוריש לבין אחיו/אחיותיו.

      אם המוריש לא הותיר אחריו ילדים והורים, בן זוגו מקבל 2/3 מהעיזבון, והשליש הנוסף מחולק באופן שווה בין אחי המוריש.

      אם אחד מילדי המוריש אינו בחיים, החלק אותו היה אמור לקבל מתחלק באופן שווה בין ילדיו (נכדי המוריש), ואם אין כאלה – בין אחיו (ילדיו הנוספים של המוריש).
      אם למוריש אין אף קרוב משלושת המעגלים, עזבונו מועבר לניהול האפוטרופוס הכללי, ונשמר מספר שנים כדי לאפשר ליורשים שיתגלו לקבל את העיזבון. לאחר חלוף זמן הקבוע בחוק, העיזבון עובר למדינה.

      חלוקה על פי צוואה

      אדם יכול, בטרם מותו, לכתוב צוואה, שבה הוא קובע מי יקבל את עזבונו ובאילו תנאים. אדם יכול לבחור באופן חופשי לחלוטין למי להוריש את עזבונו, ואין הכרח שיבחר באנשים השייכים לאחד ממעגלי הקרבה שלו.

      ישנם מספר סוגי צוואות, ובהם:

      צוואה הדדית: מצב בו בני זוג כותבים צוואות שמסתמכות זו על זו. הסכמה מפורשת וכתובה בין בני הזוג באשר לחלוקת רכושם לאחר מותם, מבטיחה את יציבותו הכלכלית של בן הזוג שנותר בחיים. עם זאת, אם הצוואה ההדדית כלל לא מכילה הוראות מגבילות, בן הזוג שנותר בחיים יוכל לעשות ככל העולה על רוחו בנוגע לעיזבון שירש מבן זוגו, למשל ימכור את הנכסים, יבזבז כספים וכדומה.

      צוואה בכתב יד: צוואה שכולה צריכה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה ושלו בלבד. יתרון בולט בצוואה שכזו הוא שניתן לנסחה באופן עצמאי, ללא עלות וללא צורך בייעוץ משפטי ובעדים. עם זאת, ואולי עקב יתרון זה, לצוואה שכזו יש גם חסרונות: למשל, מי שלא שבע רצון מצוואה בכתב יד, יכול ביתר קלות לנסות ולערער על אמיתותה ועל דעת המצווה בעת שכתב אותה.

      כיצד מתחלקת ירושה - אינפוגרפיקה

      חובות העיזבון

      נשאלת השאלה, מה קורה אם נפטר הותיר אחריו חובות?

      מותו של חייב, לא מונע, כמובן, את זכות נושיו, לקבל את המגיע להם. הנושים זכאים לגבות את חובם מתוך העיזבון, והיורשים יקבלו את מה שנותר מהעיזבון לאחר תשלום החובות לנושים.

      החוב ישולם לנושים מתוך הכספים והרכוש שקיימים בעיזבון בלבד, גם אם גובה החוב עולה על הסכום שקיים בעיזבון (כולל הרכוש ששייך לעיזבון). כלומר, היורשים לא יהיו חייבים לשלם לנושים את יתרת החוב שעולה על שווי העיזבון.

      מזונות מן העזבון

      ישנם אנשים שיכולים לקבל מזונות מהעיזבון. למשל, בן הזוג של הנפטר זכאי למזונות למשך כל תקופת אלמנותו. אם בטרם האלמנות, הזכות למזונות נשללה ממנו – הוא לא זכאי למזונות מהעיזבון. הזכות חלה גם אם לא מדובר בזוג נשוי, אלא בידועים בציבור, כל עוד הידוע בציבור חי עם הנפטר בטרם מותו בצורה של ניהול משק בית משותף, ואיש מהם לא היה נשוי לאחר.

      גם ילדי הנפטר זכאים למזונות מהעיזבון, עד גיל 18, ואם ביהמ"ש ראה שיש לקבוע להם מזונות גם לאחר בגירותם – הם זכאים לכך עד גיל 23. אם לנפטר ילד נכה או חולה נפש, הוא זכאי למזונות במשך כל תקופת נכותו או כל זמן שהוא חולה נפש. ילדים שזכאים למזונות הם לא רק ילדיו הביולוגיים של הנפטר, אלא גם ילדים מאומצים כדין, נכדים של הנפטר שהתייתמו בטרם מותו, או שהוריהם לא היו יכולים לדאוג למזונותיהם, והנפטר עשה זאת.

      גם הורי הנפטר זכאים למזונות מהעיזבון במשך כל חייהם, אם הנפטר הוא זה שדאג לפרנסם.

      גם הורי הנפטר זכאים למזונות מהעיזבון במשך כל חייהם, אם הנפטר הוא זה שדאג לפרנסםלסיכום, אם אדם לא הותיר אחריו צוואה, לאחר מותו עזבונו מחולק ע"פ דין.

      "יורשים ע"פ דין" מחולקים לשלושה מעגלי קרבה הכוללים את בן/בת הזוג, הילדים ויתר הצאצאים כמו נכדים, נינים וכו' (מעגל ראשון), ההורים והאחים (מעגל שני), והסבים והסבתות וצאצאיהם, כלומר הדודים ובני דודיו של המוריש (מעגל שלישי).

      אם כתב צוואה, עזבונו יחולק באופן שאותו קבע בצוואה. אם הותיר אחריו חובות, הם ישולמו לנושיו מתוך העיזבון בלבד, ואחר-כך הנושים יקבלו את מה שנותר מהעיזבון. בנוסף, ישנם אנשים שזכאים למזונות מהעיזבון: בן/בת הזוג של הנפטר, ילדיו והוריו.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף