Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    התנגדות לצוואה הדדית

    צוואה הדדית היא צוואה משותפת לבני זוג החיים יחד. לרוב מדובר בצוואות שנכתבות במשותף ומסתמכות אחת על פרטי השנייה. אולם, ישנם מקרים בהם ניתן להתנגד לצוואה כזו במידה שחלו שינויים או הפרות מסוימות שאותן אפשר להוכיח בבית משפט.

    ברוב המקרים, נהוג לחשוב על צוואות בהקשר האישי של בן אדם יחיד שמוריש את רכושו לקרוביו. אך בנוסף, ישנן צוואות שהן הדדיות, כלומר שייכות לבני זוג שכותבים ועורכים אותן ומסתמכים על הפרטים המשותפים לשניהם בחיים. צוואה הדדית יכולה להיות כתובה בשני מסמכים נפרדים לכל בן זוג ויכולה להיות כתובה כמסמך משותף אחד.

    תוכן עניינים

    בדרך כלל מדובר על רכוש והון שאמורים לעבור לבן הזוג לאחר מות אחד מהם ואחר כך גם לילדים שלהם. אך מה קורה אם אדם נפטר ובן הזוג רוצה לערוך שינויים בצוואה? לדוגמה, כניסה של בן זוג חדש לחיים של אלמנה או שינוי ביחסים עם הילדים. אלה מצריכים היערכות חדשה לירושה. כאן נכנס חוק הירושה ומסדיר את הנושאים הללו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מאחר שצוואה הדדית קשורה לשני בני הזוג, קשה יותר להתנגד לקיומה מצוואה רגילה של אדם אחד, אך זה אפשרי. חוק הירושה מאפשר להתנגד לצוואה הדדית אם התקיימו כמה תנאים שהוכחו מול בית המשפט.
      ביטול צוואה הדדית בחייהם של בני הזוג

      אם שני בני הזוג בחיים אבל אחד מהם רוצה לשנות או לבטל את הצוואה, עליו להודיע על כך בכתב לבן הזוג השני. לאחר שנמסרה ההודעה הכתובה, תוקף הצוואה ההדדית הראשונה מתבטל. כעת על בני הזוג לערוך צוואה חדשה ואם לא יעשו זאת, חלוקת הרכוש תעשה על פי סדר הירושה בחוק.

      ביטול צוואה הדדית לאחר פטירת אחד מבני הזוג

      כאן החוק מחלק את הסיטואציה לשניים: לפני שהרכוש המשותף חולק ואחרי שהרכוש חולק.

      1. לפני שהרכוש חולק: במקרה הזה, אם אחד מבני הזוג שנותר בחיים רוצה לבטל את הצוואה ההדדית, עליו לוותר על כל הרכוש שמגיע לו מתוקף הצוואה. הרכוש הזה יישאר לטובת הילדים או קרובי המשפחה של בן הזוג שהלך לעולמו.
      2. אחרי שהרכוש חולק: אם הרכוש כבר חולק ובן הזוג שנותר בחיים רוצה לבטל את הצוואה ההדדית, עליו להחזיר את כל מה שירש מצוואה זו. במקרה שבו לא ניתן להשיב את הרכוש באותו אופן שבו התקבל, ישיב בן הזוג היורש שווי זהה לכך.

      התנגדות לצוואה הדדית – מה העילות לביטולה?

      בדומה לצוואה רגילה, גם במקרה של צוואה הדדית חוק הירושה קובע כמה עילות שונות שעל פיהן ניתן להגיש התנגדות בבית המשפט.

      1. אי כשירות של כותב הצוואהבמקרה הזה מדובר באדם שלא היה כשיר בריאותית או נפשית לכתוב צוואה ולא היה מסוגל להבין את המשמעות של הדברים שנכתבו בה.
      2. השפעה בלתי הוגנתזהו מקרה שבו צוואה נכתבה תחת לחץ כלשהו, איום, תרמית או השפעה שלילית על הכותב אותה. כלומר, צוואה שלא נעשתה ברוחו של המוריש ולא הגיונית מבחינת היחס של המנוח לקרוביו.
      3. צוואה לטובת עדים – כאשר צוואה נעשית לטובת אדם שהיה עד לכתיבתה או אדם שערך אותה.

      אינפוגרפיקה-התנגדות לצוואה הדדית

      מעבר לעילות הללו, ישנן עילות נוספות שהחוק מכיר ומפרט אותן. אם המתנגדים לצוואה יצליחו להוכיח לבית המשפט שאכן קיימת עילה חוקית לפסול צוואה, בית המשפט יכול לבטל אותה.

      מה צריכה לכלול התנגדות לצוואה הדדית?

      המתנגדים לצוואה הדדית צריכים להגיש התנגדות לרשם הירושות אשר מעביר את הבקשה לבית המשפט לענייני משפחה. בבקשה להתנגדות, על המתנגדים לפרט את הסיבות להתנגדות ולצרף ראיות ומסמכים מבוססים התומכים בטענה שלהם.

      לאחר דיון, אם בית המשפט יקבל את הטענות להתנגדות, הוא רשאי לפסול את הצוואה ההדדית. במקרה כזה שהצוואה נפסלת, אם לא הייתה צוואה חוקית ותקפה אחרת, הרכוש יחולק מחדש בין היורשים על פי סדר הירושה הקבוע בחוק.

      סיכומו של דבר, צוואה הדדית משותפת לבני זוג ומפרטת מה יקרה לרכושם במקרה של מוות. למרות זאת, ניתן להתנגד לצוואה זו כששני בני הזוג בחיים או כשאחד מהם נפטר. את ההתנגדות לצוואה יש להגיש לבית משפט באמצעות כתב התנגדות הכולל את העילות שבחוק הירושה וראיות שתומכות בטענות הללו. בית המשפט ראשי לבטל צוואה הדדית אם הוא השתכנע שבאמת קיימת עילה לפסילתה. במקרה כזה, אם לא קיימת צוואה חוקית אחרת, הרכוש יחולק מחדש בין היורשים על פי סדר הירושה בחוק.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף