Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 053-6218290

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    המס על הירושה בישראל

    אחת הפעולות המרכזיות שנעשות לאחר שאדם נפטר, היא חלוקת עזבונו, מה שמוכר יותר כ"ירושה" (נדל"ן, רכוש, כספים). מאמר זה יעסוק במס על הירושה בישראל.

    תוכן עניינים

    המס על הירושה בישראל – היסטוריה

    חודשים ספורים בלבד לאחר שנוסדה, חוקקה הכנסת את חוק מס עיזבון, שקבע כי יש להטיל מס עיזבון על ירושות. נקבע כי על יורשים מקרבה ראשונה לשלם 40% מס, ועל יורשים רחוקים יותר לשלם עד 70% מס.

    ואולם, במשך השנים הבינה המדינה, והכנסת בפרט, כי קיים קושי גדול לגבות את המס מהיורשים. לכן, בסופו של דבר, הוחלט לבטל את חוק מס עיזבון בשנת 1981.

    על אף שחלפו ארבעה עשורים מאז ביטול חוק מס עיזבון, עד היום ממשיכות להישמע בישראל דרישות להשבת מס הירושה, זאת לצד טענות נגד מס הירושה, שנשמעו עוד בטרם בוטל חוק מס עיזבון. כלומר, נושא מס הירושה עדיין רלוונטי ומעורר עניין ואמוציות בישראל, על אף שכאמור, חלפו ארבעה עשורים מאז ביטול חוק מס עיזבון.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חריג: דירות שהועברו בירושה

      כאמור, חוק מס עיזבון בוטל כבר בשנת 1981, אך הדבר לא גרם לכך שלא יוטל מס ירושה בישראל כלל.

      עיזבונות רבים בישראל כוללים, בין היתר, דירות. אדם שמקבל בירושה דירה, ומעוניין למכור אותה, צריך לשלם מס שבח, על אף ביטולו של חוק מס עיזבון. על אף זאת, גם במקרים כאלה ייתכן פטור ממס, בהתקיים התנאים הקבועים בחוק מיסוי מקרקעין, והם:

      1. היורש שייך למעגל הקרבה הראשון של המוריש: בן/בת זוגו, צאצא של המוריש (כולל נכד) או בן/בת זוג של צאצא של המוריש.
      2. הדירה הייתה הדירה היחידה בבעלותו של המוריש בעת מותו.
      3. המוריש היה זכאי לפטור ממס אם היה בחיים במועד מכירת הדירה ורצה למוכרה בעצמו.

      כל התנאים האלו הם תנאים מצטברים, כלומר, רק עמידה בכל התנאים האלה, תבטיח פטור ממס שבח.

      בנוסף, יש לציין כי גם במקרים בהם מתבצעת מכירת דירת ירושה בין יורשים, ייתכן פטור ממס. ואולם, חשוב לדעת שאם מכירת דירת ירושה בין יורשים מתבצעת מכסף שאינו שייך לנכסי הירושה – דין מכירה שכזו הוא כדין מכירה "רגילה", כלומר כדין מכירת הדירה לאדם זר לחלוטין ("צד שלישי"). מכירה שכזו מחייבת במס רכישה ובמס שבח, בהתאם לנתונים האישיים של כל אחד מהיורשים. לכן, כדי לקבל פטור ממס שבח, על המכירה להתבצע מכסף ששייך לנכסי הירושה.

      ואולם, גם אם תנאי זה אכן מתקיים, אין הדבר מבטיח פטור. כל שלושת התנאים האחרים אותם ציינתי חייבים להתקיים אף הם. כמו כן, על היורש להיות תושב הארץ.

      תנאי נוסף הוא שהמוריש התגורר בדירה לפחות ארבע שנים לפני מועד מכירתה (ולא מועד מותו), או ב-75% מהתקופה שבגינה מחושב השבח. כמו כן, על הדירה להיות שווה עד 4,500,000 ₪.

      אי קיומו של אחד מהתנאים האלו יחייב תשלום מס שבח.

      אינפוגרפיקה - המס על הירושה בישראל

      מס על ירושה – יתרונות וחסרונות

      כאמור, קיימת אמביוולנטיות באשר למס על הירושה בישראל, על אף שחוק מס עיזבון בוטל כבר לפני למעלה מ-40 שנים.

      התומכים בהשבת מס הירושה טוענים כי הדבר יוביל לצמצום פערים בין השכבות השונות בישראל, למתן שוויון הזדמנויות ביניהן, וכן להגדלת קופת אוצר המדינה. כמו כן, טוענים אותם תומכים שלא רק שאי-הטלת מס עיזבון לא מצמצמת את הפערים בין השכבות השונות בישראל, אלא אף מגדילה אותם.

      לעומת זאת, המתנגדים למס הירושה טוענים שהוא פוגע בזכותו הבסיסית של האדם לצבור נכסים ולהורישה ללא כל הגבלה, וכן יגרום לכך שאנשים בעלי אמצעים ימנעו מלעלות לישראל, ואולי אף חמור מכך – לעזיבת הארץ למדינות שבהן לא מוטל המס, מצד ישראלים בעלי אמצעים.

      לסיכום, חוק מס עיזבון קבע שיש להטיל מס עיזבון על ירושות, אך הוא בוטל ב-1981 לאחר שהכנסת הבינה כי קיים קושי גדול לגבות את המס מהיורשים.

      המתנגדים למס הירושה טוענים שהוא פוגע בזכותו הבסיסית של האדם לצבור נכסים ולהורישה ללא כל הגבלהחריג לכך הוא נושא הדירות שהועברו בירושה בישראל. יורש המעוניין למכור את הדירה שקיבל צריך, למרות ביטול החוק, לשלם מס שבח, אלא אם כן הוא שייך למעגל הקרבה הראשון של המוריש, הדירה המדוברת הייתה הדירה היחידה בבעלות המוריש בעת מותו, וכן המוריש היה זכאי לפטור ממס אם היה בחיים במועד מכירת הדירה ורצה למוכרה בעצמו.

      כשמדובר במכירת דירת ירושה בין יורשים, שלושת התנאים הנ"ל צריכים להתקיים, בנוסף לכך שמכירת הדירה צריכה להתבצע מכסף ששייך לנכסי הירושה, על היורש להיות תושב הארץ, הדירה שווה לא יותר מ-4,500,000 ₪ והמוריש התגורר בה לפחות ארבע שנים לפני מועד מכירתה, או ב-75% מהתקופה שבה מחושב השבח.

      בנוסף, על אף שחוק מס עיזבון בוטל כבר לפני שנים רבות, רבים ממשיכים להביע את תמיכתם בו ואת שאיפתם להשבתו, או את התנגדותם לו.

      התומכים טוענים שהשבת מס הירושה תוביל לצמצום פערים סוציו-אקונומיים בין השכבות בישראל, וכן תגדיל את קופת אוצר המדינה. לעומת זאת, המתנגדים טוענים שמס הירושה יפגע בזכותו של האדם לצבור נכסים ולהורישם ללא הגבלה, וכן יגרום לאנשים בעלי אמצעים להימנע מלעלות לישראל, ולבעלי אמצעים שכבר גרים בישראל – לעזוב את הארץ למדינות שבהן לא מוטל המס.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף