Accordil_MainPic ירושות וצוואות
Accordil_MainPic ירושות וצוואות
פנייה לייעוץ אישי



    איך להתגונן מפני התנגדות לצוואה (הגנה על צוואה)

    צוואה היא מסמך המפרט את רצונו של אדם לאחר מותו. בדרך כלל מדובר בחלוקת הרכוש וההון לקרובי משפחתו והדבר נעשה על פי החוק. לעיתים יש מקרים שבהם יש התנגדות לקיום הצוואה מסיבות שונות ועל מנת להימנע ממצבים כאלה, יש להיערך לכך בשלבים שונים של הגנה.

    מטרת הצוואה היא להוריש את רכושו של אדם באופן מסודר ועל פי חוק הירושה. אולם, ישנם מקרים שבהם יורשים או גורמים אחרים מנסים להתנגד לקיום של הצוואה בעילה שהיא לא נעשתה כדין. כדי לא להגיע למצבים כאלה, ישנן כמה פעולות שחשוב להכיר ואשר נעשות לאורך זמן.

    תוכן עניינים

    הגנה על צוואה לפני כתיבתה הסופית

    זהו השלב המקדים והחשוב שמספק הגנה מוקדמת ויכול למנוע בעיות בעתיד. בשלב זה, כותב הצוואה יכול לחשוב על צעדים עתידיים של יורשיו בהכירו אותם ולדעת כיצד לכוון לכך שהצוואה תפרט באופן ברור את רצונו. ישנה גם אפשרות לכלול בצוואה עצמה הוראות שאומרות במפורש שמי מהיורשים שיתנגד לקיום הצוואה, יכול לאבד את חלקו בה. הוראות כאלה מקטינות באופן משמעותי את הסיכוי להתנגדות עתידית.

    הגנה על צוואה בזמן כתיבתה

    מאחר שכותב הצוואה עושה זאת מרצונו החופשי ואסור שיהיה נתון ללחץ או השפעה כלשהם, יש צורך לוודא שאכן תהליך הכתיבה והעריכה של הצוואה נעשה באופן עצמאי. אם אחד מהיורשים היה נוכח בזמן כתיבת הצוואה או התייעץ עם עורך דין בנוכחות המוריש, הדבר עלול להיחשב כהשפעה או התערבות בתהליך. דבר כזה יכול לחזק טענות של התנגדות לאותה צוואה ולכן רצוי להימנע מכך מראש.

    במידה שכותב הצוואה התייעץ עם עורך דין, אותו עורך דין צריך לתעד את הפעולות שנעשו סביב כתיבת הצוואה. כמו כן, רצוי שיהיה תיעוד של ההוראות של כותב הצוואה והייעוץ שניתן על ידי אותו עורך דין. כל אלה נועדו לצמצם את הסיבות להתנגדות עתידית לצוואה.

    בנוסף, על מנת להימנע מראש ממצבים שיש בהם ספק לגבי כשירות כותב הצוואה, מומלץ לצרף חוות דעת רפואית המעידה על בריאותו התקינה של הכותב. אמנם זה כרוך בפנייה לרופא, אך זו פעולה שיכולה לחסוך אי נעימויות רבות בעתיד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הגנה על צוואה לאחר כתיבתה

      זה בעצם הזמן שעובר בין כתיבת הצוואה ועד פטירתו של הכותב אותה. בכל הזמן הזה, אדם עלול להיות מושפע מלחצים או השפעות שונות כדי לשנות את הצוואה או לערוך אותה. מנגד, אחד היורשים יכול לנסות ולתפוס חלק מהרכוש בתחבולות או עסקאות שונות כדי שכבר יהיה לו חלק מהרכוש.

      כדי להימנע ממצב כזה או מהגשת התנגדות עתידית של יורשים אחרים, רצוי שכותב הצוואה יחלק עותק של הצוואה ליורשים הרשומים בה ובכך לחזק את העמדה שכותב הצוואה עשה את הדברים מבלי שיושפע ושהוא זה שהחליט על חלוקת הרכוש לפי שיקוליו.

      פעולה נוספת שהחוק מתיר ושניתן לעשות בשלב הזה היא הפקדה של הצוואה בידי רשם הצוואות. הפעולה כרוכה באגרה, אך הצוואה נשמרת בכספת של הרשם. זוהי הגנה פיזית והוכחה שהצוואה נמסרה במועד מסוים ושלא נגעו או התערבו בתוכנה בזמן שעבר עד הפטירה.

      הגנה על צוואה לאחר שהוגשה התנגדות לקיומה

      כאן מדובר בשלב שבו אדם הלך לעולמו ויש צורך לקיים את הצוואה, אך אחד מהיורשים מתנגד לקיומה. בקשה להתנגדות לצוואה צריכה להיות מוגשת לבית המשפט בלווי מסמכים וראיות מובהקים שמוכיחים את טענות המתנגד. ישנן כמה עילות להתנגדות לצוואה, אך לא תמיד זה פשוט להוכיח שאכן התקיימו עילות כאלה שמובילות לפסילתה.

      מי שמבקש להתגונן מפני התנגדות לצוואה, צריך להתייחס להתנגדות ולכתוב תגובה מתאימה. התגובה צריכה להיות מבוססת ולכלול ראיות לכך שכותב הצוואה היה כשיר מכל הבחינות בעת כתיבתה ושלא היה מושפע או תלוי בגורם כלשהו. ככל שהראיות הללו יהיו חזקות יותר, כך הסיכוי להתגונן מפני התנגדות יהיה גבוה יותר ובית המשפט יוכל לדחות אותה.

      בסופו של דבר, צוואה ניתנת להגנה על פי החוק. ניתן להגן על הצוואה עוד בשלבים הראשונים לכתיבתה, במהלכם וגם אחרי פטירת כותב הצוואה. רצוי לבצע הגנות עוד במהלך כתיבת הצוואה, כמו חוות דעת רפואית, הצהרה של עורך דין או הפקדה של הצוואה בידי רשם הצוואות.

      לאחר הפטירה, ניתן להתגונן באמצעות תגובה מנומקת ומבוססת שמוכיחה את כשירות הצוואה במקרה שבו בית המשפט מקבל את ההגנה, הוא יכול לדחות את ההתנגדות ולאשר את דבר קיום הצוואה.

      מהי התנגדות לצו קיום צוואה?

      התנגדות לצו קיום צוואה היא תביעה לפסילה של צוואה או של הוראות בצוואה. התנגדות לצו קיום צוואה תוגש לרשם לענייני ירושה המנהל את הליך קיום הצוואה, אך היא תתנהל בבית המשפט לענייני משפחה.

      מהן העילות הנפוצות להתנגדות לקיום צוואה?

      השפעה בלתי הוגנת או מעורבות בעריכת הצוואה

      התערבות בעריכת הצוואה, הפעלה של מניפולציות על אדם, הפעלת אמצעי לחץ או כפייה במטרה שיכתוב צוואה הנוגדת את רצונו החופשי, הן בין העילות היותר נפוצות להתנגדות לקיום צוואה.

      חשוב לדעת שלא כל השפעה תחשב לפסולה, אלא רק במקרים בהם ישנה מעורבות ברורה בעריכת הצוואה או שההשפעה שהופעלה על האדם אינה הוגנת, עד שהוא ערך את הצוואה בניגוד לרצונו החופשי.

      העדר כשרות של המנוח

      עילה נפוצה נוספת שעשויה לפסול צוואה, מועלת במקרים בהם המנוח לא היה כשיר לערוך את הצוואה. גם כאן לא כל מקרה של אדם מבוגר שכבר אינו במיטבו מעיד על העדר כשירות, ויש להוכיח שהאדם לא הבין את משמעות הצוואה, בזמן עריכתה.

      צוואה מזויפת

      צוואה מזויפת יכולה להיות צוואה שכולה זויפה, או צוואה שחלק מהוראותיה זויפו. על מנת להתנגד לצוואה מזויפת, יש להוכיח שאכן הצוואה זויפה.

      לשם כך ימנה בית המשפט, לאחר ששוכנע שיש חשד לזיוף, מומחים מקצועיים שיאשרו את החשד לזיוף.

      פגמים בצוואה

      עילות נוספות להתנגדות לקיום צוואה הן פגמים בצוואה, כמו צוואה שאינה עונה על דרישות חוק הירושה, הוראות צוואה פסולות, לא ברורות, לא חוקיות וכולי.

      מהו המועד להגשת התנגדות על צו ירושה או על צו קיום צוואה?

      את המועד להגשת התנגדות לצו ירושה או לצו קיום צוואה, קובע הרשם לענייני ירושה, והוא מפרסם את המועד שנקבע בעיתון יומי ובפרסומים הרשמיים של הממשלה.

      על פי החוק, המועד אותו יקבע הרשם, לא יפחת משבועיים מיום הפרסום, ובמרבית המוחלט של המקרים, זה המועד שקובע הרשם לענייני ירושה.

      יחד עם זאת כדאי לדעת, שכל עוד לא ניתן צו ירושה או צו קיום צוואה, ניתן לבקש להאריך את המועד להגשת התנגדות לצו הירושה או לצו קיום הצוואה, ולנמק מדוע לא הוגשה התנגדות במועד שנקבע.

      אנחנו עושים מאמץ לדייק, לעדכן ולחדש את התוכן המופיע בפורטל ירושות וצוואות. יחד עם זאת מובהר, כי אין להסתמך על האמור באתר ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני. העושה שימוש בתוכן לצרכיו, עושה כן על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 053-6218290 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף